marți, 17 septembrie 2013

Intrebari despre Dumnezeu

Care este concepţia ta despre persoana lui Dumnezeu şi persoana Fiului lui Dumnezeu? Ce descoperă Biblia despre persoana lui Dumnezeu şi despre persoana Fiului lui Dumnezeu?

"Cine s-a suit în ceruri şi cine s-a coborât din ele? 
Cine a adunat vântul în pumnii lui?
Cine a strâns apele în haina lui?
Cine a hotărât toate marginile pământului?
Cum se numeşte el şi care este numele fiului său?
Ştii tu lucrul acesta?"
Proverbe 30:4
La ora actuală în creştinismul denominaţional există mai multe concepţii despre Dumnezeu, printre care cele mai cunoscute sunt: 
1. Trinitarismul - credinţa într-o Treime de persoane: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt care formează un singur Dumnezeu
2. Modalismul - credinţa că Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt sunt manifestarea aceleiaşi persoane, nefiind vorba de mai multe persoane, ci doar de una, care s-a relevat în trei moduri
3. Binitarismul - credinţa în doi D-zei: D-zeu Tatal şi D-zeu Fiul 
4. Triteismul - credinţa în trei Dumnezei: D-zeu Tatăl, D-zeu Fiul şi D-zeu Duhul Sfânt
5. Unitarismul - credinţa într-un singur Dumnezeu: Tatăl
Ca şi cum nu ar fi suficiente, aceste cinci concepţii contradictorii despre gloriosul Dumnezeu, au şi subramurile lor, care complica şi mai mult lucrurile. Oricât de complicate ar fi lucrurile, nu putem sta de o parte, deoarece viaţa veşnică depinde dacă îl cunoaştem cu adevărat pe Dumnezeu şi pe Fiul Lui (Ioan 17:3) şi asta nu o putem face numai prin adevărul sfinţitor şi eliberator care vine prin divinul, scumpul şi onoratul Fiu al lui Dumnezeu (Ioan 8:31,32,34-36, 17:17).
Mulţi credincioşi - şi în mod deosebit liderii lor spirituali - susţin că persoana lui Dumnezeu este de fapt o "Treime" (Trinitate) misterioasă. Există o zicală despre această dogmă care spune că dacă încerci să o înţelegi eşti nebun, însă dacă nu o crezi, ajungi în iad. Deşi dogma "Treimii", nu apare explicit în Biblie, a nu crede în ea sau în anumite aspecte ale acestei dogme, prin prisma multora te face automat un eretic vrednic de flăcările veşnice ale "iadului" clerical. De la această "etichetă" derivă o falsă siguranţă însoţită de o anumită suspiciune şi teamă faţă de subiect. Totuşi, cercetătorul umil şi sincer, care nu este legat de anumite prejudecăţi, fobii sau isme religioase, ci este însetat după cunoaşterea şi siguranţa pe care o dă adevărul Biblic, nu poate să nu constate: este ciudat, deşi se admite că sunt trei persoane distincte, totuşi numeric vorbind există ... un singur Dumnezeu. E ca şi cum am spune că deşi avem trei mere distincte în coşul de pe masă, unul galben, unul roşu şi unul verde, totuşi, nu este acolo numai un singur măr. Ciudată matematică, ciudată filozofie! 
Din cercetarea resurselor antice, se ştie că numerele aveau o mare influenţă şi putere religioasă în viaţa de zi cu zi a lumii antice. Numărul 3 a fost dintotdeauna îndeosebi de mistic, mai ales la pătrat (nouă). Şi nu este de mirare căci în antichitate anumiţi savanţi ai lumii antice, ca Pitagora din Samos, care în acelaşi timp au fost şi mari filozofi şi oameni religioşi se ocupau cu numeromistica, un fel de zodiac al cifrelor, atribuind numerelor diferite proprietaţi cu influenţă asupra oamenilor, interesant fiind concepţia despre numărul 3, care într-un anumit cadru, era considerat cel mai frumos număr - a se vedea Enciclopedia Wikipedia, secţiunea Triad, de aceea numărul 3 era asociat şi folosit în relaţia cu zeii principali ai lumii antice.
Conform cu:
The Oxford Companion to the Bible, la pagina 561: "Trei este privit în general ca un număr divin. Multe religii au triade de zei. In credinţa bibilică nu este loc pentru o triadă, iar numărul este rareori legat de Zeu…Nici doctrina Trinităţii nu este exprimată aici în prea multe cuvinte."
Harper’s Bible Dictionary, la pagina 497, admite că: "Trei…era deja sacru pentru religiile babiloniene timpurii care adorau o triadă (Anu, Bel, Ea) …aşa cum egiptenii îi adorau pe Isis, Osiris şi Horus."
Aristotel, Despre Ceruri, Cartea I, scrie că: "Căci, după cum spun pitagorenii (adepţii concepţiilor lui Pitagora din Samos), lumea şi tot ce este în ea, este determinată de numărul trei, devreme ce începutul şi mijlocul şi sfârşitul dau numărul unui «tot», iar numărul pe care ele îl dau este trinitatea [în greacă trias; în engleză= «trinity»]. Şi astfel, luând aceste trei din natură ca legi ale ei, folosim pe mai departe numărul trei în adorarea zeilor." 
Aristotel, marele filosof grec, mărturiseşte cu o sinceritate copleşitoare că pe timpul său numărul trei era deja un număr consacrat, un număr de o mare importanţă din punct de vedere religios. Ne întrebăm, oare cine l-a consacrat (Apocalipsa 12:9)? Prin urmare, ideea conceptului de "uni-treime" dumnezeiască a fost preluată de la filozoful (şi matematician în acelas timp) păgân Pitagora din Samos, care l-a importat şi el în lumea greacă în timpul calătoriilor sale făcute în Egipt, Babilonia şi India. Mai apoi, această dogmă s-a consolidat în aşazisele "cercuri savante" a lumii antice via "pitagorieni", Platon, Aristotel, Philon ca mai apoi să fie "îmbrăcată" în denumiri din Biblie, de către anumiţi creştini proeminenţi de orientare neoplatonică din Egipt şi Cappadochia şi impusă creştinilor ca învăţătură Biblică, fiind însoţită de persecutarea cruntă a celor care o respingeau.
Aşadar, la originea acestei dogme ciudate, stă nu revelaţia Bibliei ci mai degrabă preluarea unui tipar de gândire, de filozofie religioasă antică, de factură păgână, "îmbrăcată" în denumiri biblice şi împachetată frumos în staniolul numit "taină", după cum, se vede şi din scrierea celui care a fost supranumit de unii "Doctorul Bisericii" - patriarhului Chiril al Alexandriei, care a trăit in secolul IV. d.Ch.:
"Căci Porphyrios spune expunând învăţătura lui Platon: Fiinţa lui Dumnezeu purcede din trei ipostaze şi este: Dumnezeu cel preaînălţat şi preabun; după El  şi a doua este Ziditorul; iar a treia este sufletul lumii"
"Şi totuşi şi ei, învăţaţii păgâni, admit şi presupun trei ipostaze de la început şi ei afirmă că se cuvine să aibă fiinţa lui Dumnezeu până la trei ipostaze, iar uneori aplică şi denumirea de Treime astfel fiind de acord cu învăţăturile creştinilor ..."
"Noi însă vom afla că se găseşte la învăţaţii elinilor păgâni cunoaşterea  a Sfintei Treimi. Căci ei spun că aceste divinităţi sunt foarte apropiate între ele şi nimic nu se interpune între dânsele fiind unite unele cu altele ..."
"(citându-l pe filozoful păgân Numerius) Dumnezeu cel ce este primul în sine însuşi este simplu prin faptul că niciodată El nu este despărţit fiind stăpânit de Sine însuşi. Iar Dumnezeul cel de-al doilea şi cel de-al teilea este unul singur ..."
(Chiril al Alexandriei: Zece cărţi împotriva lui Iulian Apostatul, Editura Anastasia, Bucureşti, 2000, p. 64, 422, 424, 426)
Dacă Biblia tace în privinţa formulării acestei dogme a Treimii, şi după cum se vede din citatele de mai sus, această "revelaţie" misterioasă nu aparţine nici "Bisericii primare", ci învăţaţilor păgânilor, ne întrebăm de ce a trebuit preluată de la ei şi impusă ca standard al credinţei despre Dumnezeu? Oricum, indiferent care a fost motivul, rezultatul acestei "copieri" este nesatisfăcător, deorece diferenţa între ce descoperă Biblia despre persoana lui Dumnezeu şi ce susţine dogma Treimii despre "persoanele" lui Dumnezeu este semnificativa. Sunt mari diferente. În primul rând Biblia nu descrie decât un singur Dumnezeu, într-o singură persoană, aşa cum a învăţat şi Fiul lui Dumnezeu (Ioan 17:1-3). Acest "singur Dumnezeu" este numai Tatăl, YHWH (Iehova), după cum prea bine se vede din versetele de mai sus, chiar din marturia Fiului lui Dumnezeu. Conform Bibliei, există numai şi numai un singur Dumnezeu: suprem, suveran, etern, nemuritor şi neschimbător, care va rămâne veşnic o singură persoană: Tatăl. El este o singură fiinţă, o singură persoană distinctă de toţi: Creatorul, Tatăl, care poartă numele de Iehova (YHWH): Exod 3:13-16. Acest mare adevăr al unicităţii persoanei Tatălui ca "singurul Dumnezeu", este atât de evident, însă "misterul" ce răzbate din dogma Treimii şi din predicile, scrierile şi cântecele celor ce susţin această dogmă spune, că Dumnezeu s-a făcut om şi s-a născut în Betleemul din Iudeea, iar mai apoi a murit torturat la Golgota, deşi din Biblie reiese clar că nu Dumnezeu s-a făcut om şi s-a născut în Betleemul din Iudeea, nici nu a murit torturat la Golgota, cum le place multora să creadă, ci singurul ("monogene" în greacă) Său Fiu Isus Christos: Ioan 3:16; 1Timotei 6:16; Ioan 20:17; Luca 23:46. 
La fel, Duhul Sfânt nu este o altă persoană în Dumnezeu, căci astfel, pe lângă Fiul ar fi un alt "Frate Siamez" al lui Dumnezeu, care ar avea un fel de doi Fraţi Siamezi, pe Fiul şi pe Duhul Sfânt. De fapt Duhul Sfant nici nu este persoană ci este Duhul lui Dumnezeu (Matei 10:20). Fiind creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu: Geneza 1:26, fiecare om are un duh, care totuşi nu face din om locaşul a două persoane: copia arată cum este originalul, tot astfel şi Dumnezeu are propriul Său Duh, care este incomparabil mai slăvit ca duhul nostru, dat fiind că noi suntem doar miniaturi faţă de original. Dacă ar exista o astfel de a "Treia Persoană a Dumnezeirii" cum le place unora să o numească, ar fi ciudat ca cartea Apocalipsa să nu vorbească despre ea deloc, când prezintă cu deamnănuntul sfera curţilor majestăţii gloriosului Dumnezeu (Apocalipsa capitolele 4, 5).
Şi totuşi, nu spune Biblia la Ioan 1:1 că Fiul lui Dumnezeu este "Iehova, Creatorul, Dumnezeul Bibliei" şi că El este dintotdeauna, cum susţin cei ce cred în dogma Treimii? Nu, în primul rând să observăm că textul nu spune că Fiul a fost dintotdeauna cu Dumnezeu, ci că El era "la început" cu Dumnezeu, de unde a venit pe pământ. În plus, dacă Domnul Isus Christos a existat dintotdeauna, cum se susţine prin dogma Treimii, înseamnă că El este un fel de "Frate Siamez" cu Dumnezeu şi nu Fiul Său. În ce priveşte adevăratul sens, cel contextual al expresiei "şi Cuvântul era Dumnezeu", să chemăm în ajutor matematica, acea ştiinţa înţeleaptă, adevărată şi exactă, de care se foloseşte omenirea zi de zi şi printr-o înlocuire simplă a terminologiilor din Ioan 1:1 să vedem ce mesaj matematic reiese din context şi deoarece în antichitate se scria cu litere uniforme, vom scrie şi noi la fel:
"la început era femeia (Eva) şi femeia era cu om (Adam) şi femeia era om"
Din înlocuirea făcută se vede desluşit ce mesaj a vrut să transmită apostolul Ioan. De fapt el nu a vrut să arate un mister de neînţeles, că Fiul lui Dumnezeu ar fi chiar Dumnezeu însuşi, ci mai degrabă că Fiul lui Dumnezeu are natura Tatălui, aşa cum şi prima femeie a avut natura, firea carnală a primului bărbat, ambii având natura umană şi după cum Eva nu poate fi Adam, deşi avea natura lui Adam, tot la fel, Fiul lui Dumnezeu nu este Dumnezeu însuşi, deşi ca natură, ca fire are firea lui Dumnezeu, fiindcă fiind Fiu de Dumnezeu, a avut parte de firea lui Dumnezeu, după cum şi noi am moştenit natura, firea primului nostru tată pământesc, Adam şi totuşi nu suntem Adam. De ce ar fi în cazul Fiului lui Dumnezeu altfel? Dacă ar fi, ar fi împotriva oricarei raţiuni sănătoase.
Şi culmea culmilor harului divin!!! Această fire cerească, această natură divină a Tatălui şi a Fiului Său li se promite şi creştinilor, celor credincioşi: 2Petru 1:4. Oare asta va face ca să fim Dumnezei? Nu! Atunci de ce ar fi în cazul Fiului lui Dumnezeu altfel??? Prin urmare, dacă Domnul Isus Christos nu a fost un fel de "Frate Siamez" cu Tatăl, ci chiar a existat în cer ca Fiu, adică ca persoană distinctă de Tatăl şi înainte de a veni şi a se naşte ca om pe pământ, atunci într-adevăr, El este ceea ce a şi mărturisit în cartea Apocalipsa şi anume "începutul creaţiei lui Dumnezeu": Apocalipsa 3:14; Ioan 8:57,58; Filipeni 2:5-8. Pentru cei ce susţin dogma Treimii, şi concepţiile similare care susţin Dumnezeirea Fiului este greu de acceptat că Fiul lui Dumnezeu are început, deşi chiar El o spune, însă mai greu este să creadă că El a fost creat, deşi la fel, chiar El declară că este "începutul creaţiei". La începutul începuturilor, El a fost creat, adică adus în existenţă de Dumnezeu şi nu procreeat ca prin bărbat şi nici născut ca prin femeie, căci în lumea lui Dumnezeu nu sunt sexe (Matei 22:30), Dumnezeu nu este nici femeie, nici bărbat şi nici nu poate procreea ca bărbaţii şi nici naşte ca femeile. Aşadar, Fiul lui Dumnezeu abia când a venit din cer şi s-a născut ca om, s-a născut literalmente prin fecioara Maria, în cer a venit în existenţă într-un alt fel, necunoscut încă nouă. Dar acesta este un alt subiect delicat ce aparţine de "christologie" (stiinţa despre Christos), subiect care prin harul divin, îl vom dezbate într-un alt articol.
Din nefericire, de cealalta parte, mulţi dintre cei care au respins dogma Treimii şi concepţiile apropiate enumerate la începutul articolului, au căzut în alte greşeli de interpretare (exegeză), printre care respingerea preexistenţei Fiului lui Dumnezeu (ebioniţii, musulmanii, socinienii) sau că Fiul a fost creat din nimic ((ex nihilo) arienii). O greşeală de seamă a unitarismului arian a fost îmbrăţişarea concepţiei că Fiul a fost creat din nimic. Din punct de vedere stiinţific, cuvântul "nimic" este un cuvânt fără sens, căci întotdeauna exista ceva la originea lucrurilor care nu au existat, dar ulterior au venit în existenţă, aşa cum şi Biblia declară  la Evrei 11:3, text care comparat cu textul grec sună astfel:
"Datorită credinţei înţelegem că lumile au fost orânduite prin cuvântul lui Dumnezeu, aşa încât din nevăzut s-a înfăptuit văzutul." Traducere NT Pr. Dr. Emil Pascal
Aşa că este mai rezonabil a crede că şi Fiul lui Dumnezeu a fost adus în existenţă din cineva şi cum înainte de creaţia Universului nu a existat nimic material, ci numai Dumnezeu, Fiul nu putea apare din altceva, ca să nu mai vorbim de altcineva.
Este nespus de trist că în creştinismul denominaţional, monoteismul "pursânge" al Bibliei a fost serios alterat (cinste excepţiilor), aşa că la ora actuală în loc de adevăr curat există o mixtură, o amestecătură de creştinismo-păgânism şi biblico-filozofism, adevăr amestecat cu neadevăr, lucruri sfinte întinate prin născocirile culturii păcătoase păgâne. Oare cum pot privi Cel prea Sfânt şi Fiul Său această alianţă nelegitimă (Iov 13:1-12; 42:7,8; Matei 15:1-9)???
Poate unii vor obiecta că această alinaţă a fost bună pentru ai câştiga pe păgâni şi este acceptată de Dumnezeu, deorece şi apostolul Pavel a citat de la autori păgâni, aşa că şi teologii şi corifeii dogmei Treimii au dreptul de a proceda la fel. Da, apostolul Pavel a citat din surse păgâne, şi oricine are dreptul să facă la fel, dar diferenţa dintre el şi cei în cauză este că el a ştiut să ia numai ce este bun, ori ceilalţi au preluat o dogmă incompatibilă, ce nu-şi avea menirea şi locul în creştinism deoarece nu se potrivea cu învăţătura Biblică, despre un singur Dumnezeu într-o singură persoană! Dacă Biblia spune că Fiul lui Dumnezeu este în Dumnezeu, o spune în chip simbolic, deoarece tot Biblia spune în chip simbolic că şi noi suntem în Dumnezeu (Ioan 17:20-23; 1Ioan 2:5, 1Ioan 4:4), prin credinţa în Fiul Său, Isus. De ce trebuie completat acest adevăr sublim cu atata filozofie antică şi misterioasă? Căci ne ajunge să ştim că El, Isus face legătura cu Dumnezeu, aşa cum se spune despre El, căci El, Isus este singurul mijlocitor între D-zeu şi noi, oamenii. Isus, Domnul nostru sfânt are natura lui D-zeu, deoarece El este Fiul lui Dumnezeu, şi astfel El este din Dumnezeu, aşa cum, prin Isus Christos, creştinii credincioşi moştenesc ÎNFIEREA a însăşi naturii lui Dumnezeu şi a Fiului Său şi vor avea şi ei natura lui Dumnezeu (1Corinteni 15:45-54). 
Pentru cei ce nu acceptă, totuşi, concluzia acestui studiu, e dreptul lor, dar uitându-ne cu atenţie la textul de mai jos, nu putem să nu rămânem uimiţi şi exaltaţi în acelaşi timp, de frumuseţea acestei descrieri pline de glorie, cei îi aşteaptă pe cei credincioşi: 
"Dumnezeiasca Lui putere ne-a dăruit tot ce priveşte viaţa şi evlavia, prin cunoaşterea Celui ce ne-a chemat prin slava şi virtutea Sa, 
prin care El ne-a dat făgăduinţele Lui nespus de mari şi scumpe, ca prin ele să vă faceţi părtaşii firii dumnezeieşti, după ce aţi fugit de stricăciunea care este în lume prin poftă." 2Petru 1:3,4 
S-a subliniat ce este de o importanţă copleşitoare în înţelegerea adevărului despre firea, natura dumnezeiască. Dumnezeu este doar unul singur, o singura persoană distinctă de toţi: Tatăl, totuşi, firea, adică natura dumnezeiască, divină o pot avea şi alţii, nu numai a caracterului divin, ci şi forma fiinţei, adică "chipul" lui Dumnezeu, fără ca aceasta să îi propulseze în poziţia de Dumnezeu (1Corinteni 15:48,49), deoarece prin firea dumnezeiască, divină nu se înţelege şi atributele exclusive şi specifice numai şi numai lui Dumnezeu (Matei 20:23; Filipeni 2:5-7; Apocalipsa 1:1), de aceea Dumnezeu Tatăl este singurul care este numit de drept Dumnezeu. Dar Fiul Său, Isus este dumnezeiesc, deoarece este Fiul lui Dumnezeu, îngerii sfinţi au şi ei o fire dumnezeiască, divină şi noi la rândul nostru vom fi dumnezeieşti, deoarece suntem îndreptăţiţi prin meritele lui Christos Isus, Fiul lui Dumnezeu, cu condiţia să fim găsiţi credincioşi (1Ioan 3:1,2). 
Ce vom spune atunci, că datorita faptului că vor fi multe fiinţe de fire dumnezeiască în cer, asta va însemna ca vor fi mulţi Dumnezei în cer, alături de Tatăl? Vor exista alături de D-zeu Tatăl şi un D-zeu Ioan, şi un D-zeu Petru, şi un D-zeu Pavel, etc? Nu. Dumnezeu va fi doar UNUL, Tatăl Domnului nostru Isus Christos. La fel cum este Isus Christos, Fiul Tatălui ceresc, ei vor fi doar după fire dumnezeieşti, nu şi după atributele plenare ale lui Dumnezeu. 
Deci, trebuie neapărat să facem distincţia între a fi Dumnezeu şi a fi de fire dumnezeiească. 
Nu este unul şi acelaşi aspect. 
Întrebări de verificare:
1. Care sunt principalele concepţii despre Dumnezeu în creştinismul denominaţional şi ce declară ele? Dar a ta?
2. Ce susţine dogma Treimii şi care este origineai ei? Care este mesajul real al pasajului din Ioan 1:1?
3. Ce concepţie susţine Biblia despre Dumnezeu şi despre Fiul lui Dumnezeu, sunt ei unul şi acelaşi singur Dumnezeu?
4. De ce nu este dogma Treimii compatibilă cu ceea ce declară Biblia despre Dumnezeu? Care este greşeala de seamă a unitarismului arian?
5. Ce glorie cerească îi aşteaptă pe creştinii credincioşi?
6. Oare a primi firea dumnezeiască, divină, adică "chipul" lui Dumnezeu înseamnă automat că acela care o primeşte primeşte automat şi atributele exclusive şi specifice numai lui Dumnezeu?
7. Între ce anume trebuie să facem neapărat distincţie?

"Ma incred". Esseu: Despre relatia mea cu Dumnezeu

Esseu: Despre relatia mea cu Dumnezeu

Mă gândesc... Ce as putea să scriu? O relaţie bună începe cu „încredere”.
Vedeam într-o zi o dubiţă pe care scria: „Există viaţă după moarte? Intră şi ai să vezi!” Întrebarea este deschisă.
          La început mi-aş pune întrebarea de ce aş putea crede în Dumnezeu, din moment ce nu îl văd şi nici alţii nu l-au văzut? O întrebare grea, din start... Ni se spune că el a făcut cerurile şi pământul. Hm, trebuie să fie foarte inteligent, plus puternic, plus să fi avut şi din ce şi cu ce; aici mă refer la „unelte”, la tehnologia prin care să facă funcţional şi mai ales durabil, un asemenea proiect extraordinar: atât ca tărie, atât ca mărime, cât şi ca aspect (design)... ca să nu mai vorbim de plăcerea de a locui într-un asemenea cadru. Dacă nu aş crede, m-aş simţi ca o furnică orgolioasă, care ar respinge existenţa societăţii umane multi dezvoltate, pe bază că i s-ar părea de necrezut să existe o civilizaţie dincolo de ce percepe ea cu simţurile ei modeste. O furnică foarte orgolioasă, ar putea contesta „minunile tehnologice” prezentate pe Discovery Channel, gândind că sunt de necrezut să fie făcute de „omul” care nu există numai în „închipuirea fantastică” a unor „furnici lesne crezătoare”, ca numai în câteva decenii tehnologia umană să facă şi mai mare ruptura dintre civilizatia noastră şi cea a furnicilor. Probabil că, furnicuţa orgolioasă nu ar învăţa nimic, ci ar deveni şi mai „contestatară”. Nu mi se pare logic să intru în personajul negării, să mă cobor la stadiu de furnică ofensată, numai datorită faptului că văd o prăpastie prea mare între civilizaţia noastră şi o altă civilizaţie mai dezvoltată.
          Totuşi, deşi acest semn – şi aici mă refer la Univers – este atât de evident, că poate exista o societate mai evoluată tehnologic ca a noastră, alte furnici, nu îşi pot explica de ce lipseşte această „interacţiune” între aceste „lumi”? De ce nu dau un semn măcar, unde anume să îi căutăm? Să fie oare un motiv anume din partea lor? Mă uitam intr-o seară la un documentar fictiv făcut de NASA, intitulat „Călătorie până la graniţele Universului”. Să aibă Universul graniţe? Oare ce este dincolo de graniţele Universului? Acolo este lumea lor? De ce s-au ascuns atat de departe? Ce-i cu negura aceea misterioasă ca un zid? Vreau sa ne evite? Vreau să ne lase de capul nostru? Mi se pare ilogic... Dar de ce această tăcere? De ce această „răceală de comunicaţie” imensă faţă de lumea noastră? De ce se simt „reci”, vorba „Luceafărului” lui Eminescu? Poate pentru simplul fapt cum ne comportăm noi, „furnicile umane”... Poate nu le place „sistemul de valori” pe care noi oamenii le avem... Mă gândesc că în societatea aceea super dezvoltată nu sunt aceste discrepanţe, o furnică care crapă de grasă şi alta care moare de foame...
          Bine, dar atunci de ce nu intervin? Să ne prezinte câteva documentare de acolo... să ne înveţe ... Hm, dar dacă ar vrea să se implice, oare am accepta sistemul lor de valori? Ne-ar place stilul lor de viaţă? Ne-am putea conforma? Am putea să „predăm frâiele” conducerii „muşuroiului”? Ce aş putea să spun în dreptul meu?
          Cred că răspunsul meu ar fi un da. Mie mi-ar plăcea să trăiesc într-o societate cu valori mai ridicate ca ale noastre. Mi-ar plăcea să trăiesc într-o lume fără discrepanţe, în care toţi să fim egali şi toţi să trăim în fericire. Cred că dacă mi s-ar impune nişte legi morale care să mă conducă la o ţinută mai superioară de conduită, prin care să rezulte şi o viaţă mai bună, atât mie cât şi celorlalţi, m-aş putea conforma. Însă se pune întrebarea dacă şi alţii ar dori... Dar dacă numai o minoritate crasă de „utopişti” ar dori asta? Şi aici mă refer nu numai la stadiu declarativ de „Şi eu vreau şi eu vreau”. Mă refer în primul rând la stadiul de a pune în voinţă şi practică această declaraţie. S-ar mai implica cei din civilizaţia mai înaltă, pentru oameni care numai ar spune că doresc schimbarea, dar nu ar face nimic, sau ar face prea puţin faţă de cât ar trebui făcut? Oare nu de aceea nu se implică, deoarece la stadiu de punere în practică a valorilor mai înalte, văd o totală lipsă de interes pentru o lume echitabilă?
          Societatea noastră este axată pe legea „celui mai smecher”, pe depăşirea standardelor şi a producţiei. Consumul tehnologic este extraordinar de ridicat şi de poluant, în plus, ce ne foloseşte captarea unei noi surse de energie din Univers (care în treacăt fie spus, poate fi foarte periculoasă), dacă nu suntem în stare să salvăm ecosistemele? Dacă mor insectele, mor şi plantele şi apoi murim şi noi. Putem trăi cu materie anorganică? Oare nu există pericolul extincţiei, dacă o ţinem tot aşa? Dacă omul s-ar auto-ruina, oare odată cu el nu ar ruina şi formele de viaţă de pe pământ? Ar putea privi senin cei din civilizaţia mai înaltă această ruină şi să nu facă nimic? ...

          Eu cred că merită să mă încred în Dumnezeu. Merită, chiar dacă nu îl văd. El nu locuieşte printre oameni, aşa cum am dori noi să locuiască: în temple, sinagogi şi biserici. Poate că dacă ar face aşa, l-am simţi ca pe un om de stat. Şi poate că el doreşte să fie ceva mai mult în viaţa noastră. Un „tată”?  

duminică, 15 septembrie 2013

Ce trebuie sa faca un candidat la botez?

Dintr-o corespondenta, la care am ajuns de comun acord:

"Ceea ce am mai primit din partea lui Dumnezeu, este ca inainte de botez, candidatul la botez trebuie sa faca o ucenicie, sa invete lucrurile elementare ale adevarului, si sa se vada in viata lui ca pazeste poruncile Domnului Isus (Matei 28:20) ca s-a lepadat de sine, isi i-a crucea si Il urmeaza pe Domnul.
Domnul Isus facea ucenici si apoi ii boteza, nu boteza ca cineva sa devina ucenic prin botez. Ci El facea ucenici prin invatatura, si cand cineva credea in El si accepta invatatura, incepea sa implineasca, sa calce pe urmele Lui, era botezat.
Ioan 4:1  Domnul a aflat că Fariseii au auzit că El face şi botează mai mulţi ucenici decât Ioan.
Noi trebuie sa facem ucenici prin invatare, prin invatarea Evangheliei, a poruncilor Domnului (Matei 28:20), a invataturilor elementare (Evrei 5:12; 6:1-3), si nu mai dupa aceea sa-i botezam."




sâmbătă, 14 septembrie 2013

Ce trebuie sa faci daca ai pacatuit?

Dumnezeu încă te iubeşte şi doreşte să fii mântuit. Recunoaşte căderea şi rededică-ţi viaţa. Fa publica aceste doua lucruri. Ce a fost ramane intre D-zeu ca judecator, Christos - ca mediator, si tine - aspirant la har. Apuca sansa. Porneste cu o fila noua. Sangele lui Christos va sterge totul.
Incepe cu rugăciunea!

Iacov 5:13. Suferă cineva dintre voi? Să se roage! Este cineva bucuros? Să cânte psalmi!
14. Este cineva bolnav între voi? Să-i cheme pe bătrânii adunării şi ei să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în Numele Domnului;
15. şi rugăciunea credinţei îl va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica; şi, dacă a făcut păcate, i se va ierta.
16. Mărturisiţi vă deci unii altora greşelile şi rugaţi vă unii pentru alţii, ca să fiţi vindecaţi. Mare putere are cererea fierbinte a celui drept.
17. Ilie era un om cu aceeaşi fire ca noi şi s-a rugat cu stăruinţă să nu plouă şi n-a plouat pe pământ trei ani şi şase luni;
18. şi s-a rugat din nou, şi cerul a dat ploaie şi pământul şi-a dat rodul.

19. Fraţii mei, dacă cineva dintre voi se va rătăci de la adevăr, şi cineva îl va întoarce,
20. să ştie că cel care-l întoarce pe un păcătos din rătăcirea căii lui va mântui un suflet din moarte (confirmare ca sufletul este muritor) şi va acoperi o mulţime de păcate.

joi, 12 septembrie 2013

Cateva puncte discutate

Puncte discutate, asupra carora am convenit de comun acord, cu fr. Chita, din Cluj

Punctul 3.

a.) Ce este pacatul? 
b.) Ce este legea, cui se da si de ce s-a dat ea (scopul ei)? 
c.) De ce s-au dat poporului lui Dumnezeu din antichitate, legi atat de aspre? 
d.) De ce s-a schimbat legea si cum a fost posibil asa ceva? 
e.) Cate tipuri de pacate sunt? 
f.) Si cum trebuie privita lupta cu pacatul?

a.) Biblia descrie pacatul ca fiind "faradelege" (fara de lege): 1Ioan 3:4. 
b.) Legile lui Dumnezeu sunt porunci, care ii invata pe oameni ce este pacatul: 1Timotei 1:9, Romani 3:20. Aceste legi s-au dat pentru folosul si fericirea oamenilor, pentru pacea, buna oranduiala si prosperitatea societatii in care traiesc si in mod special pentru ai pregati pe oameni pentru imparatia fara de pacat a lui Dumnezau care va veni pe pamant: Isaia 48:17-19, 1Corinteni 6:9,10. 
c.) Poporului lui Dumnezeu din antichitate, i s-au dat anumite legi aspre, ca legea talionului, legile cu privire la pastrarea curatiei spirituale, etc.; inseamna acest lucru ca Dumnezeu este rau: Exodul 21:22-25, Exodul 21:17, Exodul 22:18-20? Nu, ci aceste legi au fost legi preventive, ele aveau menirea de a arata gravitatea unor pacate in ochii lui Dumnezeu: Romani 7:13. Daca oamenii ar fi ascultat de legile lui Dumnezeu, nimeni nu ar fi trebuit sa sufere aceste consecinte dramatice: Deuteronom 30:19.


d.) Biblia ne invata ca odata cu schimbarea preotiei Aaronice a avut loc si o schimbare a legii: Evrei 7:12. Pana la inceperea misiunii Domnului nostru Isus Christos, legea a avut un rol de indrumator, dar acest rol l-a cedat Fiului lui Dumnezeu, care a fost "Profetul" prezis de Moise: Galateni 3:18-29, Deuteronom 18:15-19. Schimbarea legii nu se putea face fara a intra sub incidenta penala a legii, act pe care si l-a asumat Fiul lui Dumnezeu, luand blestemul legii asupra Lui: Galateni 3:13, 2Corinteni 5:21. Aceasta schimbare s-a facut pe temeiul promisiunii lui Dumnezeu fata de Avraam, pentru a inlesni impacarea si intrarea tuturor natiunilor intr-o relatie apropiata cu Dumnezeu, Creatorul lor: Geneza 22:18, Galateni 3:14, Efeseni 2:10-22, Coloseni 2:8-14, 2Corinteni 3:2-13. Noua lege, denumita "legea lui Christos", "legea imparateasca" si "legea slobozeniei" dezleaga anumite porunci vechi, tine pe mai departe anumite porunci vechi si in acelasi timp aduce anumite porunci noi: 1Corinteni 9:21, Galateni 6:2, Iacov 2:8,12, Ioan 5:16-18, Marcu 7:18-23, Matei 19:16-19, Matei 5:31-48, Matei 13:52. 


e.) Avand in vedere ca trebuie sa vestim Evanghelia (vestea buna) tuturor oamenilor, totusi sa tinem cont ca nu orice pacat se iarta si stiind acest adevar suntem indemnati sa nu ne irosim timpul in zadar, ci sa ne straduim sa convingem oameni care nu s-au intinat cu pacate de neiertat, caci sunt doua categorii de pacate, pacate ce se pot ierta si pacate ce nu se pot ierta: Matei 7:6, Matei 12:31,32, 1Ioan 5:16.
In lupta cu pacatul trebuie sa fim categorici si sa respingem orice forma de pacat stiind ca oamenii lui Dumnezeu au putere de sus pentru a rezista pacatelor: 1Ioan 3:6,9, 1Ioan 5:18. Daca totusi pacatuim, aceste pacate sunt din cauza imperfectiunii firii noastre, ele nu sunt voite, ele vin accidental, sunt un accident in viata noastra si nu fac parte din modul nostru de viata, insa trebuie ca dupa aceea sa ne silim sa le evitam, cerand sfatul si sprijinul fratilor: Iacov 5:16, Romani 8:31-39.


Punctul 4.
Care este plata definitivă pentru păcatul practicat voit?
Cuvântul lui Dumnezeu ne învaţă că plata păcatului voit este moartea eternă şi nu chinul veşnic al păcătoşilor: Romani 6:23. "Iazul de foc", este un aspect profetic avertizator despre pedeapsa veşnică ce îi aşteaptă pe cei pierduţi: Apocalipsa 20:14. Această pedeapsă este moartea eternă, extincţia eternă, după cum se arată atât de clar: "Iazul de foc este moartea a doua" Apocalipsa 20:14, "văpaia unui foc care va mistui (şi nu chinui etern) pe potrivnici" Evrei 10:27. Dumnezeu iubeşte orice om şi porunceşte acum tuturor oamenilor de pretutindeni să se pocăiască, pocăinţa însemnând întoarcerea la Dumnezeu cu căinţă: Luca 15:11-21; Fapte 17:30; Romani 2:1-16. Nu există posibilitatea salvării după ce un om moare nepocăit, de aceea din iubire adevărată faţă de semenii noştrii, trebuie să ne dăm toată silinţa de a conştientiza pe cei ce sunt pierduţi: Evr.9:27Matei 24:14; Apocalipsa 20:11-15. 

Oare este biblica argumentatia ca persoanele care nu se vor pocai, au fost predestinate la pierzare inca inainte ca ele sa se fi nascut?
Ce aţi zice despre un tată, care încă înainte de a i se naşte copiii, a hotărât ca pe unii dintre ei îi va ucide, indiferent de ce ar putea să fie ei, buni sau răi? L-aţi considera dement, nu-i aşa? Şi totuşi, există oameni care cred că Dumnezeu, a hotărât în acest fel soarta a miliarde de oameni(!). Oare chiar doreşte Dumnezeu pieirea unora, încă înainte ca ei să se nască şi să poată lua o decizie în ce priveşte calea şi conduita pe care o vor urma? Versetul următor, denunţă ca nebiblică această filozofie religioasă: "... Dumnezeu, salvatorul nostru, care doreşte ca toţi oamenii să fie salvaţi şi să vină la cunoştinţă de adevăr" 1Timotei 2:3,4. După cum vedem, Dumnezeu doreşte salvarea tuturor oamenilor, dar cei care resping prin faptele lor rele acestă dorinţă divină, nu pot fi salvaţi, deoarece Dumnezeu nu salvează pe nimeni cu de-a sila (forţat). Creatorul a ales (predestinat, prestabilit) ca cei ce vor trăi ca oameni drepţi să primească viaţă veşnică şi ca cei care vor trăi în nedreptate să nu primească viaţă veşnică, ci să primească moarte veşnică, dar nu chin veşnic: Ioan.3:36. Tocmai de aceea, când apostolul Pavel scrie despre predestinarea noastră, trebuie să avem în vedere care este dorinţa lui Dumnezeu aratată către toţi oamenii şi prin ce anume şi cum se intră în această predestinare a salvării, care este o predestinare ca grup al credincioşilor şi nu a indivizilor: Romani 9:30-33. Dumnezeu nu a făcut un om mai păcătos decât altul, El nu a hotărât în mod arbitrar nimănui destinul, fie spre pierzare, fie spre salvare, şi asta încă înainte de a se naşte individul: prin pocăinţă orice om poate primi har (exceptand pe cei care au pacatuit împotriva Duhului Sfânt)! Luca 13:1-5, .Matei 12:31,32


Punctul 5.

Oare este omul nemuritor? Are omul un suflet nemuritor?

Nu trebuie să credem minciuna lui Satan, că oamenii nu mor: Geneza 3:4; Ioan 3:13; Ioan 11:11-14. Omul este un produs divin, o creaţie a lui Dumnezeu, fiind rezultatul unirii trupului din carne cu suflarea sau altfel zis cu duhul (spiritul) suflat de Creator: Geneza 2:7. Atât timp cât carnea şi duhul coexistă, omul este o fiinţă, un vietuitor care are viata; în termeni Biblici: un suflet (suflător, răsuflător) viu. Când această uniune nu mai există, omul nu mai este o fiinţă, nu mai este un vietuitor care are viata, nu mai este un suflet, nu mai este un răsuflător viu. Pur şi simplu el nu mai trăieşte conştient, moartea fiind opusul vieţii si a constiintei de sine: Psalmul 146:4, Eclesiastul 9:4-10, Psalmul 6:5. Mortii nu pot lauda pe Dumnezeu: Isaia 38:18-19. Singura speranţă pentru cei ce mor este învierea: Ioan 5:28,29. Nu există "viaţă" conştientă sau semiconştientă, nici starea de purgator după moarte: Eclesiastul 9:1-12. Nu vă lăsaţi păcăliţi de cei ce traduc si explica anumite versete din Noul Testament în termeni nemuritoristi, caci nu exista asa ceva. Manuscrisele vechi confirma ca anumite versete au fost traduse gresit sau poate chiar tendentios, cum spun anumiti Biblisti. Dacă omul ar putea trăi şi după moarte, nu ar mai fi nevoie de înviere: 1Corinteni 15:12-18. Conform Bibliei sufletul care pacatuieste acela moare - Ezechiel 18:20, si deoarece toti am pacatuit intr-un fel sau altul, toti murim, pana ce va veni Domnul Isus si va distruge moartea. Deci nu exista suflet nemuritor.


Punctul 6. 

a.
 Există un singur Dumnezeu: suprem, suveran, etern, nemuritor şi neschimbător. El este o singură fiinţă, o singură persoană distinctă de toţi: Creatorul cerului şi pământului, Tatăl Atotputernic, care poartă numele de Iehova (YHWH): Exod 3:13-16, Ioan 17:1-3. Prin urmare nu Dumnezeu a murit la Golgota, ci singurul (monogenes) Său Fiu Isus Christos: Ioan 3:16; 1Timotei 6:16; Ioan 20:17; Luca 23:46. 
Unii susţin ideea conceptului de "trinitate", o "uni-treime" dumnezeiască alcatuită din trei persoane. Insă această doctrină a fost dovedită ca fiind preluată din păgânism şi îmbrăcată în cuvinte Biblice. Noi nu susţinem această doctrină a "treimii", deoarece încalcă flagrant conceptul de monoteism, care îl declara pe Iehova, Tatăl ceresc, ca fiind singurul Dumnezeu adevărat: Exodul 20:1-3, Ioan 17:1-3, 1Corinteni 8:5,6.


b.
Despre Domnul nostru Isus Christos credem ca nu a existat dintotdeauna, căci astfel ar fi "fratele geaman" al lui Dumnezeu şi nu Fiul Său, dar evident, fiind Fiul lui Dumnezeu, a avut parte de firea lui Dumnezeu, după cum această fire ni se promite şi nouă, celor credincioşi: 2Petru 1:4. El a fost inceputul creatiei lui Dumnezeu, "mesterul" si "cuvantul" prin care Dumnezeu a creat totul: Apocalipsa 3:14, Proverbe 8:22-31, Ioan 1:1-3, Ioan 8:57,58; Filipeni 2:5-8. La început, El a fost creat, adică adus în existenţă de Dumnezeu şi nu născut ca prin femeie, căci Dumnezeu nu este femeie şi nici nu poate naşte ca femeile. Abia când a venit din cer şi s-a născut ca om, s-a născut literalmente prin fecioara Maria. In cer, Domnul Isus Christos a trait sub un alt nume, sub numele de Arhangelul Mihail: Daniel 12:1. 

c.
Noi credem ca Duhul Sfânt nu este o persoană distinctă de Dumnezeu, căci astfel ar fi "fratele geaman" al lui Dumnezeu, ci este o proprietate a lui Dumnezeu, caci Dumnezeu este "duh": Ioan 4:24. Fiind creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu: Geneza 1:26, fiecare om are un duh, care totuşi nu face din om locaşul a două persoane: copia arată cum este originalul, tot astfel şi Dumnezeu are propriul Său Duh, care este incomparabil mai slăvit ca duhul nostru, dat fiind că noi suntem doar miniaturi faţă de original. Cu duhul gandim, actionam si cream: Efeseni 1:17: 4,23,24, 2Corinteni 4:13, 2Corinteni 2:11,12, Romani 8:15. Deci "duhul" este o forta intelectuala, inclusiv in cazul lui Dumnezeu.


Punctul 7.

a). Ce distinctie trebuie sa facem in ce priveste folosirea cuvantului "inchinare"?
 Dacă cineva se pleacă în semn de supunere, rugăminte, curtoazie, recunoştinţă în faţa altuia, nu înseamnă că se inchina acestuia ca unui Dumnezeu: Geneza 23:12; Luca 8:41, Apocalipsa 3:9. Creştinilor le este interzis să se închine cu o devotiune exclusiva la obiecte, la imagini, la oameni (fie vii fie morţi), la îngeri si la Domnul Isus cum se inchina la Dumnezeu Tatal. Devotiunea exclusiva a inchinarii ii apartine numai lui Dumnezeu Tatal: Exodul 20:1-5; Fapte 10:25,26; 14:15; Apocalipsa 19:10; 22:8,9. Ei au un singur Dumnezeu, pe Tatăl şi se închină in acest sens, numai Lui, cum a făcut Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu şi ne-a învăţat şi pe noi să facem: Luca 22:41-45; Matei 4:10. 

b. Care este porunca data crestinilor cu privire la folosirea fortei impotriva semenilor lor?
Creştinilor le este interzis să ucidă şi să se răzbune pe vrăjmaşii lor, indiferent de motiv: Matei 5:21,22; Matei 5:38-48; Romani 12:17-21; Iacov 1:19-21. Pentru apararea lor ei trebuie sa se puna in primul rand sub protectia lui Dumnezeu si apoi sub protectia legilor care garanteaza si protejeaza dreptul la viata si la libertate a oricarui om. Autoprotejarea prim imobilizare (atunci cand este posibil si fara a atenta la viata si vatamarea agresorului) este ingaduita in anumite cazuri de exceptie (de exemplu un bolnav psihic, care nu stie ce face si vrea sa-ti aprinda casa, spargeri, etc.) - a se compara cu Matei 24:43. In cazuri de forta majora (persecutii, etc.) Domnul Isus a recomandat evitarea conflictului: Matei 10:23.

c. Ce indemn intelept trebuie urmat in ce priveste rugaciunea si partasia? Dar in ce priveste vorbirea in limbi?
 În rugăciune şi părtăşie trebuie evitate acele manifestări haotice de tip păgân care dezonorează adunarea lui Dumnezeu: Matei 6:5-8; 1Corinteni 14:23,40. "Vorbirea în limbi" a fost un semn avertizator adresat poporului evreu necredincios, care după ce şi-a îndeplinit menirea de semn - si anume, acela de a avertiza - a încetat 1Corinteni 14:21,22; 13:8, Isaia 28:11,12.


8. Înainte de revenirea Unsului lui Dumnezeu (Christos înseamnă Unsul (lui Dumnezeu)), va fi mare necaz şi strâmtorare pe pământ, care va arăta că regatul lui Dumnezeu şi venirea Unsului Său desemnat ca Rege este aproape, la uşi: Luca 21:25-31; Matei 24:29-33; Apocalipsa 6:12-17. Semnele arată că Unsul lui Dumnezeu vine după semne, nu că El a venit înaintea lor. Noi suntem încă înaintea evenimentelor descrise după Apocalipsa 6:1. Unul dintre necesitaţile stringente ale ultimilor ani de înaintea sfârşitului va fi aprovizionarea cu "untdelemn" Matei 25:4 şi ieşirea din "Babilonul Cel Mare" Apocalipsa 18:4, pentru a putea vesti voia curată a lui Dumnezeu, neângradiţi de zadarnicele tradiţii omeneşti: Matei 7:21; 24:14.

Tensiuni si judecati

In dialogurile noastre, unii nu mai rezista in fata argumentelor si in loc de raspunsuri, trec la judecati aspre, ca si cum ar vorbi din perspectiva lui Dumnezeu. N-are rost sa ne tensionam, caci nimeni nu ne-a pus inca judecatori, ca sa emitem sentinte "in numele lui Dumnezeu".

Nu ma intereseaza trecutul si prezentul doctrinar al nimanui, daca insist spunand ceea ce cred, o fac din incredintarea, ca trebuie sa lucrez cat mai este ziua si nu vine intunericul, adica persecutia, cand nu prea poti lucra. Ceea ce fac, o fac ca pentru prieteni si nu pentru slava mea. 





duminică, 8 septembrie 2013

Piedici in calea adevarului

Cativa dintre noi am incercat sa facem o biserica nou-testamentala, avand in vedere neajunsurile pe care le-am vazut la celelelte miscari. Nu a mers, deoarece mai tarziu unii dintre noi au judecat stramb (sustinand unirea in diversitate, chinul vesnic al pacatosilor, nemurirea innascuta). Ei au urmarit diferite cai si nu au tinut la adevar intr-u totul. De aceea Dumnezeu nu ne-a dat izbanda. 

-----