miercuri, 28 august 2013

"intunericul de afara, taiat in doua, aruncat in cuptorul de foc, aruncat in gehena, etc"

Sunt metafore pentru distrugere eterna, asa cum spune si Iacov despre cetatile Sodoma si Gomora "suferind pedeapsa unui foc vesnic". La fel, apostolul Pavel spune ca cei nemantuiti vor avea ca pedeapsa o "pierzare vesnica" si nu chin, fiind mistuiti de "vapaia unui foc care va [b]MISTUI[/b] pe potrivnici". Avem doua cazuri in care se spune de chin, unul este textul cu bogatul nemilostiv si saracul Lazar, celalalt la Apocalipsa unde spune ca Satana, profetul fals si fiara sunt chinuiti in vecii vecilor. Contradictia aceasta intre texte este evidenta si orice om umil si sincer, nespalat la creier de doctrine, admite ca este o contradictie, ca sunt doua opinii diferite. Acum, daca facem o trecere in revista a tuturor textelor, apar si mai multe contradictii, in special cu privire la textul din Luca. Eu am facut acest lucru in cartea mea avand titlul "Murim sau nu murim?", o carte ce va pot trimite gratuit prin mail, ca sa vedeti si voi. Am scos toate textele ce vorbesc de duhul si sufletul omului si am aflat urmatoarele:
1. Am aflat ca duhul omului (in greaca pneuma) si sufletul omului (in greaca psuche) nu este acelasi lucru, cum cred unii, mai ales in sfera limbii maghiare, de unde vin si eu. Teologii maghiari sustin cu infocare ca duhul si sufletul omului sunt acelasi lucru. Noi nici nu am avut un cuvant pentru "duh", acesta fiind inventat de traducatorii Bibliei de la Tatros (doi preoti romano-catolici maghiari trecuti la husiti si refugiati in Moldova). Forma lor propusa a fost "szellet", apoi aceasta forma a fost cizelata mult mai tarziu, fiind inlocuita ultima litera, litera (t) cu litera (m). Aceasta schimbare a fost facuta de catre un om de litere, forma lui devenind "szellem" si acceptata ca atare, ... cu exceptia teologilor. Asa ca maghiarii&ungurii - chiar daca nu toti - la Duhul Sfant spun si acum Sufletul Sfant. Fantastic, la ce orbire duce fudulia teologilor prin sustinerea traditiei mostenite cu orice chip si cu inversunare!
2. Am afalat ca duhul omului (bun sau rau) se duce la Dumnezeu care l-a dat, mai exact in mana lui. Deci nu intr-un loc cu chin. (Iar duhul dat ca dar duhovnicesc, se poate stinge prin nefolosire.)
3. Ar ramane doar sufletul care ar putea fi trimis intr-un loc cu chin. Insa am aflat ca el se duce in mormant, impreuna cu trupul. Un singur text spune contrariul, cel cu bogatul. Exceptia aceasta, nu poate fi de la Dumnezeu. La concluzia aceasta nu am ajuns numai eu, ci si altii. Cand ai o carte turistica care spune in 100 de locuri ca Bucurestiul este capitala Romaniei si culmea in aceeasi carte se sustine intr-un singur loc ca Targoviste este capitala Romaniei, nu o sa sustii ambele variante si nici varianta cu Targoviste. Dar nu, teologii nostrii nu doresc adevarul. Ei doresc sa omita 100 de texte care spun negru pe alb ca sufletul moare si vor exalta un singur text care spune ca sufletul nu moare. Nu este nici o problema, mandria merge inaintea caderii, asa ca o sa ramana cu fudulia lor ca sa fie facuti de rusine in ceasul judecatii.

"vesteste poporului Meu nelegiuirile lui"

Isaia 58
1. Striga in gura mare, nu te opri! Inalta-ti glasul ca o trambita si vesteste poporului Meu nelegiuirile lui, casei lui Iacov, pacatele ei!
2. In toate zilele Ma intreaba si vor sa afle caile Mele, ca un neam care ar fi infaptuit neprihanirea si n-ar fi parasit Legea Dumnezeului sau. Imi cer hotarari drepte, doresc sa se apropie de Dumnezeu. -
3. "La ce ne foloseste sa postim" - zic ei - "daca Tu nu vezi? La ce sa ne chinuim sufletul, daca Tu nu tii seama de lucrul acesta?" - Pentru ca, zice Domnul, in ziua postului vostru, va lasati in voia pornirilor voastre si asupriti pe simbriasii vostri.
4. Iata, postiti ca sa va ciorovaiti si sa va certati, ca sa bateti rautacios cu pumnul; nu postiti cum cere ziua aceea, ca sa vi se auda strigatul sus.
5. Oare acesta este postul placut Mie: sa-si chinuiasca omul sufletul o zi? Sa-si plece capul ca un pipirig si sa se culce pe sac si cenusa? Aceasta numesti tu post si zi placuta Domnului (YHWH în Ebraica, Iehova în American Standard Version)?
6. Iata postul placut Mie: dezleaga lanturile rautatii, deznoada legaturile robiei, da drumul celor asupriti si rupe orice fel de jug;
7. imparte-ti painea cu cel flamand si adu in casa ta pe nenorocitii fara adapost; daca vezi pe un om gol, acopera-l, si nu intoarce spatele semenului tau.
8. Atunci lumina ta va rasari ca zorile, si vindecarea ta va incolti repede; neprihanirea ta iti va merge inainte, si slava Domnului (YHWH în Ebraica, Iehova în American Standard Version)  te va insoti.

Matei 6
16. Cand postiti, sa nu va luati o infatisare posomorata, ca fatarnicii, care isi slutesc fetele, ca sa se arate oamenilor ca postesc. Adevarat va spun ca si-au luat rasplata.
17. Ci tu, cand postesti, unge-ti capul si spala-ti fata,
18. ca sa te arati ca postesti nu oamenilor, ci Tatalui tau, care este in ascuns; si Tatal tau, care vede in ascuns, iti va rasplati.

marți, 27 august 2013

Cateva maxime si cugetari

"Adevarul este ca apa rece, face rau doar dintilor stricati."
"Timpul spune intotdeauna adevarul"
"Cine nu este dispus sa invete din greselile trecutului, este condamnat sa le repete."

"Unde dragoste nu e, nimic nu e, nici soare nu-i, nici viata nu-i."
"Dragostea nu va pieri niciodata."
"Dumnezeu este dragoste."

"Nu cauta dreptatea pe pamant."
"Cine se considera fara de pacat, nu ar trebui sa moara."
"Ce este dragostea? Daca iubesti pe toata lumea ca pe tine insuti. Dar daca nu te iubesti pe tine insuti, cum ai putea sa iubesti pe cei din jurul tau "ca pe tine insuti"?"

luni, 26 august 2013

Despre adunari mici si mari

Unii se simt bine numai in adunari mici, altii numai in adunari mari. De fapt nu marimea sau micimea conteaza, ci spiritul de acolo, daca este dupa voia lui Dumnezeu.
Nu binecuvantarea numerica conteaza. Biblia spune ca Satan inseala intreaga lume, si ca poporul lui Dumnezeu este doar ca o ramasita, asadar unde sunt multi, este posibil sa nu fie spiritul lui Dumnezeu... Desigur, daca adunarile sunt mici, poate fi un semn de dezaprobare. Dar nu intotdeauna. Mediul poate fi foarte pietros, greu de lucrat. Nu conteaza daca adunarile sunt mici, daca ele sunt sanatoase din toate punctele de vedere, vor creste, daca nu, vor stagna sau se vor risipi... Telul principal al unei adunari nu este sa converteasca cu gramada, ci sa depuna marturie despre adevarurile scumpe pe care le-a dat Dumnezeu.
Cand va veni Domnul si Mantuitorul nostru Isus Christos, se va vedea clar diferenta dintre adunarile (bisericile) care formeaza trupul lui Cristos si adunarile (bisericile) care au luat-o pe un drum larg, fiind doar o lucrare umana.
Cuvantul Bibliei spune ca focul judecatii va da lucrarea fiecaruia pe fata, daca va arde sau nu (1Corinteni 3:11-15).
Sa nu ne punem increderea in ce bate la ochi. Bisericile cu un numar mare de membrii, la fel nici bisericile cu un numar mic de mebrii, nu sunt o garantie, ci mai degraba a sta ferm la Cuvantul lui Dumnezeu si al implini...
  

sâmbătă, 3 august 2013

Jertfa nebunilor sau jertfirea de sine, jug sau har?

Eclesiastul 5, 1-3
       “Pazeste-ti piciorul cand intri in Casa lui Dumnezeu si  apropie-te mai bine sa asculti decat sa aduci jertfa nebunilor, caci ei nu stiu ca fac rau cu aceasta. Nu te grabi sa deschizi gura si sa nu-ti rosteasca inima cuvinte pripite inaintea lui Dumnezeu. Caci Dumnezeu este in cer, iar tu pe pamant, de aceea sa nu spui vorbe multe. Caci daca visurile se nasc din multimea grijilor, prostia nebunului se cunoaste din multimea vorbelor.” 

Dumnezeu priveste mult mai elastic problema decat cele doua ramuri ale teologiei despre o zi de odihna.

Nu au dreptate nici aceia care sustin ca zi de odihna sambata si nici aceea care sustin ca zi de odihna duminica. Nu exista mentiuni clare in Noul Testament nici pentru una si nici pentru alta. Dumnezeu a avut motive serioase sa suspende obligativitatea unei zile de odihna si multe alte legi din Vechiul Testament. Desi legea mozaica a fost o lege sfanta, buna si dreapta, pana la urma s-a dovedit a fi o povara, un jug de nepurtat (Fapte 15:10). Si nu din cauza lui Dumnezeu, ci din cauza oamenilor care nu se supuneau legii generale. Legea aceea a fost o lege generala sau nationala - o "constitutie statala" cum am spune acum, avand un cadru colectiv si nu se putea tine numai in acest cadru. Or daca cadru era stricat, legea nu mai devenea un gard de protectie, ci un jug. 

Sa va dau un exemplu, de ce si cum poate deveni o lege colectiva sfanta, buna si dreapta, o povara sau un jug. Sa presupunem ca intr-un sat exista o asociatie, in care oamenii lucreaza in colectiv. Plata este data in produse, impartite in mod egal. Deasemenea, paza campului se face prin rotatie. Unii care doreau mai mult, au inceput sa fure produse pe furis, cand erau la paza, iar la plata doreau portii la fel ca ceilalti, si asa mici, insuficiente pentru ceilalti. Legea intr-adevar le dadea dreptul, insa in loc sa faca dreptate slujea ca nedreptate. O lege dreapta a devenit o lege nedreapta, din pricina cadrului.


Intr-adevar, ar fi frumos sa poti sa tii o zi de odihna, odata cu ceilalti. Dar oare am putea in cadrul actual? Sa presupunem ca eu ma hotarasc sa tin sambata... sau duminica, sau amandoua cum fac indecisii. Dar daca mi se aprinde casa, cu un foc periculos? Ce fac? Singur nu as putea stinge, asa ca apelez la pompieri. Ar fi just sa ii critic ca ei lucra in aceste zile? Da, in cazul in care nu as apela la ei. Nu, in cazul in care apelez la ei. La fel, ce fac daca trebuie neaparat sa ma internez, poate am un accident?


Ce fac daca doresc sa calatoresc? Ce fac daca sunt talharit? Ce fac daca mi se inunda apartamentul si imi trebuie un instalator de urgenta? Ce fac daca am o fabrica si mi se strica un frigider? Un extremist duminicar a permis sa i se topeasca toata marfa, din congelatorul stricat al unui tir. Merita aceste sacrificii utopice, cand sunt atatia saraci, care au nevoie de acele produse? Nu a anuntat pe nimeni sa mearga acolo, mai bine a facut jertfa nebunilor. Si asa mai departe. Devin ori ipocrit, folosind serviciile acelora care lucra in aceste zile, ori stau si privesc si imi asumi paguba, cum mi se topeste untul din tir? Ce folos din aceasta jertfa? Ce insemnatate ar avea? Ingrasa pamantul, atat.

joi, 25 iulie 2013

Este "biserica" ta adunarea lui Dumnezeu?





 "Către adunarea lui Dumnezeu" 1Corinteni 1:2
Este "biserica" ta adunarea lui Dumnezeu? Sau a unui om?

Fila de istorie ce confirma pe profetul Daniel


Conform cu istoricul grec Herodot, Babilonul, cetatea in care a fost dus captiv Daniel, avea un zid de aparare de 100 m inaltime, 30 de m latime si 250 turnuri de aparare. Parea imposibila de cucerit cu armate.
Cronologia imparatilor Babilonului:
625 - 605 Nabopolasar, intemeietorul imperiului caldeu
605 - 562 Nebucadnetar, fiul lui Nabopolasar
562 - 560 Evil - Merodac
560 - 556 Nergal - Sareter
556 - 538 Nabonidus (impreuna cu fiul sau Belsatar)
538 Darius Medul, fratele lui Mandane, mama lui Cirus, asadar unchiul lui Cirus, care avea 62 de ani cand a cucerit Babilonul. Mandane, mama lui Cirus era din Media, maritata in curtea regala din Persia, asadar Cirus a mostenit atat tronul mezilor cat si cel al persilor, unind cele doua tari intr-un imperiu puternic.
De aici incepe domnia mezilor si persilor. Imperiul lor cade sub faimoasele lanci lungi ale macedono-grecilor. Aceste lanci aveau uneori 7 m, fiind compuse din doua bucati de lemn de corn, asamblabile, cu sulita la varf. Sulita era in forma de frunza de salcam, pentru a fi usor de smuls din victima. Lancea avea un cap ascutit de metal la capat pentru a putea fi impluntata in pamant, pentru spriji. Organizati in cete numite falanxuri, acestea aveau intre 8 si 16 randuri, insirati pe distante foarte lungi, uneori de circa 1,5 km, in forma de triunghi, cu varful ascutit spre inamic. Intr-un mars victorios de 500 de km, nedand nici un ragaz de reorganizare medo-persilor, ei cuceresc imperiul din mana lor. Dupa moartea lui Alexandru Cel Mare, incep razboaiele diadohilor, adica a generalilor sai, care isi disputau teritoriile fostului lor stapan. Aceste razboaie sunt descrise in cartea lui Daniel, ca razboiul intre regele nordului si regele sudului.
Un exemplu:
Daniel 11:5 "Regele din sud (Egipt) va deveni tare. Dar unul din mai marii lui (unul dintre ofiterii lui) va fi mai tare decat el si va domina. Dominatia sa va fi puternica."
Istoria de fapt, ce confirma profetia:
Ptolemeu Lagos, unul dintre generalii lui Alexandru Cel Mare, a pus mana pe multe teriorii si intemeiaza dinastia Ptolemeilor cu sediul la Alexandria. Unul dintre ofiterii lui Ptolemeu, numit Seleucus Nicator, se razvrateste impotriva stapanului sau si preia dominatia din Siria pana in India. El intemeiaza dinastia Seleucilor, avand capitala la Antiochia, in Siria. Frecusurile dintre teritoriile din nord si teritoriile din sud, vor fi din aceasta cauza.

Daniel 11:6
"Dupa cativa ani se vor uni (alia politic) si fiica regelui de la sud (de la dinastia Ptolemeilor din Egipt) va veni la regele din nord (la dinastia Seleucilor din Siria), ca sa faca o alianta de pace (prin casatorie). Dar ea nu isi va pastra puterea bratului (va fi "sapata" politic) si nici el (tatal fetei) nu va rezista, nici bratul lui. Si ea va fi parasita (abandonata), ea si cei care au adus-o si cel datorita caruia s-a nascut si cel care o ajuta in acele timpuri."

Istoria confirma profetia:
Antioh Theos, din Siria Seleucilor, o ia in casatorie pe Berenice, fiica lui Ptolemeu II din Egipt. Dar la moartea lui Ptolemeu II, Antioh Theos o recheama pe prima sa sotie, pe nume Laodiceea. Aceasta se razbuna crunt pe Berenice, otravind-o atat pe ea cat si pe fiul Berenicei, mostenitorul tronului.

Un proverb spune ca "Razbunarea este arma prostului". "Prostia" care a facut-o Laodiceea, va costa mult regatul de nord. "Casus beli" fiind servit, sa urmarim deznodamintele, dar nu inainte de a vedea ce a prezis profetul Daniel in cartea sa.

Daniel 11:7
"Dar se va ridica in locul ei un lastar (fratele ei) din aceeasi radacina (dinastie) cu ea si va veni impotriva armatei (din nord), va intra in cetatuia imparatului (capitala) din nord, va face ce va voi cu ea si se va arata puternic."

Istoria confirma profetia:

Ptolemeu Evergetes, fratele lui Berenice, inainteaza din Egipt spre Antiochia Siriei, pentru asi razbuna sora otravita si nepotul otravit. Este victorios in Siria si cucereste capitala regatului de nord (si portul ei), care era fortareata Antiochia.

Daniel 11:8
"Va ridica si va stramuta in Egipt, odata cu cei captivi, chiar si pe dumnezeii si chipurile lor turnate, impreuna cu vasele lor scumpe din argint si aur. Apoi va lasa cativa ani in pace pe regele de la nord."

Istoria confirma profetia:
Ptolemeu Evergetes se reintoarce in Egipt cu 4000 talanti de aur, 40000 talanti de argint si 2500 de idoli si statui, stranse mai inanite de a veni grecii, de la diferite popoare de catre persi prin Cambises.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Talant

Daniel 11:9
"(Regele din nord) Va porni impotriva regatului regelui din sud, dar se va intoarce iarasi in tara sa."

Istoria confirma profetia:
In anum 240 iH Seleucus Callinicus (urmasul lui Antioh Theos), regele Siriei, a invadat Egiptul, dar apoi este invins, flota sa fiind distrusa de o furtuna.

Daniel 11:10
"Totusi fiii sai se vor inarma si vor strange o mare multime de osti, iar unul va inainta, se va revarsa (cu oastea lui) ca un torent, apoi va reveni; si ei vor impinge ostilitatile pana la fortareata regelui din sud."

Istoria confirma profetia:
Seleucus Callinicu are doi fii: Seleucus III si Antioh Cel Mare. Ei deschid doua fronturi. Seleucus III ataca posesiunile dinastiei Ptolemeilor din Asia Mica in timp ce Antioh Cel Mare ataca Egiptul. Egiptul nu poate tine piept si in 218 pierde Gaza.

Daniel 11:11
"Regele din sud se va mania|; el va iesi si va ataca pe regele din nord; el va ridica o mare multime si trupele regelui din nord vor fi date in mainile lui."

Istoria confirma profetia:
In anul 217 Ptolemeu IV Philopater aduna o armata imensa si il ataca pe Antioh Cel Mare, ale caror trupe cad in mainile lui.

Daniel 11:12
"Atunci cand va captura multimea, inima regelui se va ingamfa, va dobora zeci de mii, dar tot nu va triumfa."

Istoria confirma profetia:
Ptolemeu Philopator repurteaza o mare victorie la Raphia, dar nu stie sa o exploateze, caci se deda unei vieti de desfrau, de aceea nu triumfa.

A se vedea si Cartea Macabeilor.

Daniel 11:13
"Caci regele din nord va reveni si va strange o ostire mai mare ca cea dintai; si dupa cativa ani el va inainta cu o ostire numeroasa si bine inarmata."

Istoria confirma profetia:
In 203 Antioh Cel Mare aduna o armata mai mare decat cea invinsa la Raphia.

Daniel 11:14
"Si in acele timpuri, multi se vor ridica impotriva regelui din sud; si o ceata de derbedei din poporul tau se vor rascula, ca sa implineasca viziunea; dar vor cadea."

Din multimea de dusmani, se evidentiaza Antioh Cel Mare, care se aliaza cu Filip, regele Macedoniei si un lider bastinas din Egiptul de sud, care se declara faraon, reusind sa puna stapanire pe teritoriile de sud ale Egiptului. Chiar si dintre evrei se ridica o partida care il sustine pe Antioh Cel Mare, dar sunt invinsi.

Daniel 11:15
"Regele din nord va inainta, va ridica intarituri si va lua cetati intarite. Armatele din sud, nici chiar cei mai alesi oameni ai sai, nu vor putea sa tina piept, nu vor avea putere sa se impotriveasca."

Lucrurile merg din rau in mai rau pentru regele din sud, Ptolemeu Philopater. El pierde teritorii importante in fata lui Antioh Cel Mare, regele din nord.

Daniel 11:16
"Cel care va merge impotriva lui va face ce va voi si nimeni nu i se va impotrivi, el se va opri in tara minunata si nimicirea va fi in mana lui."

Declinul ce a inceput pe timpul lui Ptolemeu Philopater, continua. Pentru moment, Antioh Cel Mare este de neoprit.
"În anii 223-213 consolidează imperiul, înăbușă revolta din Mesopotamia, recucerește o parte din Asia Mică învingănd pe vărul și rivalul său Achaios. Începe un război încununat de succes de supunere a Armeniei, Bactriei și Parthiei, încheie o înțelegere cu India."
Wikipedia

Care este semnificatia expresiei "tara minunata"?

"Între anii 204-196 începe cucerirea Palestinei și învinge în 198 la râul Iordan pe regele Egiptului Ptlolomeu V. Acest război este cunoscut sub numele de al V-lea război sirian."
Wikipedia

Daniel 11:17
"Si el (regele din nord) isi va indrepta faţa sa vina cu puterea intregii sale imparatii (contra regelui din sud) sa faca dreptate (intelegere), si el se va intelege (cu regel din sud) si isi va da fiica (regelui din sud), ca femeie (sotie), ca sa-l distruga. Dar ea (fiica ei) nu va fi de acord sa stea de partea lui (a regelui din nord)."

Istoria confirma profetia:
Antioh Cel Mare se intelege cu regele Macedoniei, Filip, sa isi imparta anumite teritorii ale regelui din sud intre ei. Pentru al impresiona sa accepte si ai distrage atentia de la telul lui adevarat, Antioh Cel Mare face o demonstratie de forta si prin diplomatie reuseste sa isi marite fiica cu regele din sud, cu gandul ca sa o foloseasca pe aceasta ca spioana. Astfel, Cleopatra I Siriaca (c. 204 - 176 BC), se va casatori în anul 193 î.Hr. cu Ptolemu al V-lea Epifanie al Egiptului si va deveni regina, dar nu va sta de partea tatalui ei, deoarece cand va izbucni razboiul intre Antioch Cel Mare si Impreiul Roman, ei vor sta de partea Romei, probabil ca sa isi recastige teritoriile acaparate de Antioh.

Daniel 11:18
"Apoi isi va intoarce privirile inspre insule si va lua multe din ele; o capetenie va pune capat rusinii pe care voia el sa i-o aduca, si o va face sa cada asupra lui."

Istoria confirma profetia:

Increzator in alinatele sale si crezand ca il poate tine de fraier pe ginerele sau, regele din sud, Antioh Cel Mare porneste o ofensiva impotriva posesiunilor insulare ale acestuia. Vazandu-se inselat, regele din sud, Ptolemeu V chema in ajutor Roma. Macedonenii, la randul lor rup alinta, probabil nemultumiti de teritoriile pe care le-au primit. Declinul regelui din nord incepe in 192, cand dorind ca sa ingenuncheze Roma aka sa o faca de rusine, cum zice profetia, incepe un conflict deschis cu noua putere. Armatele romane calite in luptele cu punii (cartaginezii) si ducand o diplomatie de succes, facandu-si aliati pe macedoneni, pergamieni si rodosieni, inving (cu mici exceptii) rand pe rand armatele siriene. Antioh Cel Mare, pierde aproape toate teritoriile jefuite de la regele din sud si este acoperit cu o mare rusine. Da, cum zice si proverbul "Nemultumitului i se ia darul."

Daniel 11:19
"Apoi se va indrepta spre cetatuile tarii lui; dar se va impiedica, va cadea si nu va mai fi de gasit."

Istoria confirma profetia:
Trebuind să plătească 10 000 de talanți de argint ca despăgubiri de război, in anul 187 Antioh Cel Mare intreprinde o expeditie in estul tarii sale, probabil pentru a innabusi vreo revolta locala si moare în timp ce voia să jefuiască un templu al lui Bel, din Elam, unde se băteau monezi.

Daniel 11:20
"Atunci se va ridica in locul lui un ridicator de taxe in (pentru) gloria regatului, dar in putine zile (timp scurt) va fi nimicit, nici in (prin) manie (divina), nici in (prin) batalie (razboi)." Biblia Fidela

Daniel 11:20 "That is, Seleuchus will succeed his father Antiochus. Then shall stand up in his estate a raiser of taxes [in] the glory of the kingdom: but within few days he shall be destroyed, neither in Not by foreign enemies, or battle, but by treason. anger, nor in battle." Geneva Bible - Biblia Protestanta de la Geneva, cu comentarii
http://ecmarsh.com/Geneva/ot/daniel/dan011.html

Daniel 11:20 “His successor will send out a tax collector to maintain the royal splendor. But after a very brief reign, he will die, though not from anger or in battle." New Living Translation

Antiochus Cel Mare este urmat la tron de fiul sau, Seleuchus IV Philopator. Dorind sa refaca gloria pierduta a imparatiei, emite un edict fiscal impovarator, pentru a umple vistieria regala. Este tradat si ucis de ministrul sau Heliodorus. A domnit o perioada relativ scurta cum a fost prezis: 187 BC - 175 BC

Daniel 11:21
"Si in locul lui se va ridica o persoana nemernica, careia nu ii vor da onoarea imparatiei; dar el va veni in pace si va obtine imparatia prin lingusiri." Biblia Fidela

Dupa ce Seleuchus IV Philopator este inlaturat de la conducerea regatului prin tradare si omor, in mod legitim ar fi trebuit sa fie urmat la tron de catre fiul sau cel mai in varsta. Dar nu a fost asa deoarece fratele lui Seleuchus, Antiochus Epifanes pune mana pe tron cu lingusiri.

Daniel 11:22
"Brate (inarmate) se vor revarsa ca un potop inaintea lui (in intampinarea lui, ca sa il opreasca), dar vor fi zdrobite. Da si printul (capetenia) aliantei (acesteia venite impotriva lui)."

Istoria confirma profetia:

Antiochus IV Epifanes, a fost fiul regelui greco-siriac Antiochus III Cel Mare. Numele sau a fost Mithradates, dar la incoronarea sa ca rege, a luat numele Epifanes, iar pe monedele batute in timpul domniei sale era inscritia "Theos Epifanes" (Zeu Revelat).

Ascensiunea sa la tron a fost in felul urmator:
In 188, dupa pacea de la Apamea, tatal sau il da ostatec la Roma. Este schimbat in 175 de catre fratele sau regele Seleuchus IV Philopator, nu cu mult timp inainte de a fi ucis miseleste. In schimbul lui Mithradates, considerat fara valoare la Roma, regele era obligat sa isi trimita fiul, pe Demetrios.  Schimbul era un act de supunere fata de Roma, pentru a se recunoaste superioritatea Romei si pacea instaurata de ea. Vestea despre uciderea fratelui sau o afla in drum spre casa, pe cand era la Atena. Pentru asi razbuna fratele, se aliaza cu regele Attalos II al Pergamului si invinge pe uzurpatorul tronului, pe Heliodoros si alianta lui, apoi se proclama rege (co-regent cu un nepot, pe care apoi il asasineaza).

Daniel 11:23
"Dupa ce se vor uni cu el, el va lucra cu viclenie, va porni si va deveni puternic cu putina lume."

Comnetatorul protestant de la Geneva Bible spune ca regele din sud, VI. Ptolemaios Philometor a facut o alinata cu unchiul sau Antiochus Epifanes, care era regele din nord. Dar unchiul sau a lucrat cu viclenie, cu scopul de ai rapii teritorii si a biruit cu putina lume. In decursul istoriei multi cuceritori au biruit cu armata putina, apeland la intrigi> Hernando Cortez in Mexic, Francisco Pizarro in Peru, Emirul Otomanilor in Imperiul Bizantin, etc..