Ce "religie", "confesiune" sau "credinţă (crez)" trebuie să avem?
Am putea spune simplu: un credincios – indiferent cum îşi spune - nu poate avea altă
credinţă decât cea menţionată în Biblie de către apostolul Pavel la Efeseni 4:5. Pentru a avea şi noi această credinţă trebuie să luăm Biblia şi să o interpretăm corect: “Toată Scriptura este inspirată de
Dumnezeu şi de folos pentru învăţătură, pentru mustrare, pentru
îndreptare, pentru instruire în dreptate”
(2Timotei 3:16). Cine răstălmăceşte Biblia, o face spre pierzarea lui - a se vedea avertizarea drastică din 2Petru 3:16.
Dacă folosim Scriptura ca pe o tablă
de şah, putem să credem ce dorim şi putem să interpretăm versete în sens
arbitrar, după voia noastră şi nu după context sau sursele primare biblice. Şi ar fi de neacceptat în ochii lui Dumnezeu.
Suntem noi atenţi la ceea ce credem? Putem lua 2Petru 3:16 ca o avertizare profetică din partea lui Dumnezeu, dată prin apostolul Petru pentru fiecare dintre noi? Da!
Având în vedere situaţia prezentată mai sus, iată o scurtă sinteză a ceea ce
scrie în Biblie:
1. Există un singur Dumnezeu, Tatăl
Domnului nostru Isus Christos şi al nostru, Creatorul cerului şi al pământului,
suveranul de necontestat al întregului Univers, care ne iubeşte şi ne vrea doar
binele (Exodul 3:13-15; 20:1-3, Ioan 3:16, Ioan 17:1-3). Conform textului ebraic, El este Yehowah Elohim, Dumnezeul lui Israel. Domnul Isus şi apostolii au fost evrei şi nu au avut un alt Dumnezeu. La venirea sa din cer, Domnul Isus a fost făcut să se nască ca evreu iudeu, în seminţia lui Iuda, în casa lui Iosif (Evrei 7:14; Apocalipsa 5:5), de aceea el a putut spune că "Mântuirea vine de la iudei" (Ioan 4:22).
Profeţii din Vechiul Testament despre Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos, că El va fi de neam evreu:
Genaza 3:15
Duşmănie voi pune între tine şi între femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei; aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu îi vei înţepa călcâiul.
Duşmănie voi pune între tine şi între femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei; aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu îi vei înţepa călcâiul.
Geneza 49:10
Nu va lipsi sceptru din Iuda, nici toiag de cârmuitor din coapsele sale, până ce va veni împăciuitorul, Căruia se vor supune popoarele.
Deuteronom 18:15
Proroc din mijlocul tău şi din fraţii tăi, ca şi mine, îţi va ridica Yehowah, Dumnezeul tău: pe Acela să-L ascultaţi.
Ieremia 23:5
Iată vin zile, zice Yehowah, când voi ridica lui David Odraslă dreaptă şi va ajunge rege şi va domni cu înţelepciune; va face judecată şi dreptate pe pământ.
Nu va lipsi sceptru din Iuda, nici toiag de cârmuitor din coapsele sale, până ce va veni împăciuitorul, Căruia se vor supune popoarele.
Deuteronom 18:15
Proroc din mijlocul tău şi din fraţii tăi, ca şi mine, îţi va ridica Yehowah, Dumnezeul tău: pe Acela să-L ascultaţi.
Ieremia 23:5
Iată vin zile, zice Yehowah, când voi ridica lui David Odraslă dreaptă şi va ajunge rege şi va domni cu înţelepciune; va face judecată şi dreptate pe pământ.
Vestea
Bună (Evanghelia) după apostolul Ioan nu arată altceva.
Capitolul I
1.
(textul grec) La început era ‘Cuvântul’, şi ‘Cuvântul’ era cu Dumnezeu şi ‘Dumnezeu’ era
‘Cuvântul’. (Trimiteri: Geneza 1:26; 11:7, Proverbe 30:4, Ioan 14:7-11, Evrei
1:1-3. Totul depinde cum a înţeles apostolul Ioan al doilea cuvânt "dumnezeu", nu cum ar îndrepta cineva înţelegerea spre o anumită vedere. Aici nu este vorba de doi Dumnezei cereşti, ci de Dumnezeu şi Fiul lui
Dumnezeu, care era ca şi Dumnezeu: puternic, înţelept, drept, milos, iubitor,
iertător, etc., apostolul nu se referă la funcţia lui Dumnezeu, ci la calităţile
lui, moştenite şi de Fiul său; Cuvântul ‘dumnezeu’ din partea finală a textului este un substantiv calitativ
având în vedere topica şi lipsa oricărui articol, după cum arată şi apostolul
Ioan în evanghelia prezentată de el "cine m-a văzut pe mine, a văzut pe
Tatăl". Ioan 14:9)
2.
El era la început cu Dumnezeu. (Trimiteri: Geneza 1:26; 11:7, Proverbe 30:4)
3.
Toate prin El au apărut, şi fără El n-a apărut nici măcar un lucru din ceea ce
a apărut (Trimiteri: Regele Solomon s-a gândit la Geneza 1:26 şi Geneza 11:7
când a scris Proverbe 8:22-30).
Traducerea textului grecesc din Ioan 1:1 "en archē ēn ho lógos kaì ho lógos ēn pròs tòn
theón kaì theòs ēn ho lógos" poate crea probleme, dacă nu luăm topica greacă în considerare şi apoi tot contextul evangheliei.
O redare dinamică a lui Ioan 1:1, dar bazată pe topică şi context - ca să fie mai pe înţeles în limba română, ar putea suna astfel:
"La început era ‘Cuvântul’, şi ‘Cuvântul’ era cu Dumnezeu şi ca Dumnezeu era
‘Cuvântul’.
Uneori,
fragmentele de texte trebuie traduse dinamic, pentru a se clarifica sensul lor,
dar acest lucru se face întotdeauna în raport strâns cu contextul. Ioan 1:1 se încadrează perfect în acest tip, unde pentru a-l înţelege corect
pe apostol, atât topica (ordinea cuvintelor), cât şi contextul este hotărâtor.
În propoziţia de faţă şi mai apoi în întregul context al cărţii - după cum se va vedea, al doilea cuvânt theos este un substantiv calitativ, care îl descrie pe primul cuvânt theos (Ioan 1:18, respectiv Ioan 14:9 “Cine m-a văzut pe mine a văzut pe Tatăl.”), care are funcţia de substantiv nominativ.
Origen
din Alexandria, scriitor grec din secolul al treilea îl laudă pe renumitul
apostol Ioan pentru că el cunoştea “frumusețea limbii greceşti”, locuind multă
vreme la Efes, un oraş pe atunci elenizat (grecizat). Sursa: Origen,
Comentariului Evangheliei lui Ioan, Cartea II, capitolul 2
Monoteis
convins, ca şi Maestrul său, Rabinul ceresc Yeşhua/Isus (a se vedea Ioan
17:1-3), apostolul Yohanan/Ioan vorbeşte de Cuvânt nu ca fiind „Elohim (Theos)
în persoană“ sau "un al doilea Elohim (deuteros Theos) ceresc", ci
fiind o persoană cerească foarte apropiată (Fiu unic-născut, a se vedea
cuvântul “monogene” din Ioan 3:16) care are natura calitativă a lui Elohim/Theos,
dar nu şi funcţia de Elohim/Theos. Susţin asta pentru că văd construcţia
propoziţiei, topica în raport cu contextul evanghelic care urmează.
Când
apostolul Ioan a formulat Ioan 1:1c s-a gândit la cuvântarea Domnului Isus pe
care a consemnat-o mai târziu în Ioan 14:1-14. Secretul descifrării textului este
aici. Există un singur Dumnezeu, Tatăl Atotputernicul şi Fiul unic-născut este
ca El în calităţi (puternic, înţelept, drept, milos, iubitor, iertător, etc.),
dar nu şi în funcţia de Dumnezeu. Când apostolul Ioan a formulat Ioan 1:1c nu
s-a gândit deloc la funcţia Fiului (cum fac mulţi), deoarece avea demarcaţia
monoteistă clară, având rolul unei pietre de hotar, rostită de Domnul Isus şi consemnată
mai târziu în Ioan 17:1-3: Tatăl este Singurul Elohim/Theos/Dumnezeu Adevărat.
Dacă ar fi doi Dumnezei sau mai mulţi, ceilalţi ar fi Dumnezei falşi.
Topica
greacă din Ioan 1:1 (ordinea cuvintelor în propoziție) ar permite cel mult o
traducere literală de felul: La început era ‘Cuvântul’, şi ‘Cuvântul’ era cu
Dumnezeu şi ‘dumnezeu’ era ‘Cuvântul’, în sensul celor din Psalmii 82:6 – Ioan
10:34, sau a următoarelor texte: 2Corinteni 4:4: Satan este 'dumnezeu', dar nu
Dumnezeul Atotputernic, Matei 16: 23: Petru este 'satan', dar nu Satan
Diavolul, Ioan 10:34: Unii oameni ar putea fi 'dumnezei', dar, desigur, nu
Dumnezeu Atotputernicul, Galateni 4:14: Pavel e primit ca îngerul lui Dumnezeu,
dar el nu a fost un înger. În sensul acesta Ioan 1:1: Logosul este 'dumnezeu',
dar nu Dumnezeul Atotputernic.
2. Domnul nostru Isus Christos este Fiul unic-născut al lui Dumnezeu, venit din cer şi uns (investit) ca Învăţător (Rabin = Învăţător care excelează, Maestru), Mântuitor (“Miel”, Jertfă), Domn (Stăpân), Rege (Conducător - Legiuitor), Mare Preot (Mediator) şi Judecător (Matei 28:18,19); Mesia în ebraică şi Christos în greacă înseamnă "Unsul" lui Dumnezeu; cu toate acestea, un creştin este un prieten al Regelui Isus Christos, această prietenie fiind condiţionată: "Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ce vă poruncesc Eu." Ioan 15:14, semnul de identificare al creştinilor adevăraţi fiind iubirea christică: “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii; cum v-am iubit Eu, aşa să vă iubiţi şi voi unii pe alţii. Prin aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii pentru alţii."
2. Domnul nostru Isus Christos este Fiul unic-născut al lui Dumnezeu, venit din cer şi uns (investit) ca Învăţător (Rabin = Învăţător care excelează, Maestru), Mântuitor (“Miel”, Jertfă), Domn (Stăpân), Rege (Conducător - Legiuitor), Mare Preot (Mediator) şi Judecător (Matei 28:18,19); Mesia în ebraică şi Christos în greacă înseamnă "Unsul" lui Dumnezeu; cu toate acestea, un creştin este un prieten al Regelui Isus Christos, această prietenie fiind condiţionată: "Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ce vă poruncesc Eu." Ioan 15:14, semnul de identificare al creştinilor adevăraţi fiind iubirea christică: “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii; cum v-am iubit Eu, aşa să vă iubiţi şi voi unii pe alţii. Prin aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii pentru alţii."
Fraza
"Domnul meu şi Dumnezeul meu" din Ioan 20:28 este incompletă în sine,
de aceea trebuie luat în considerare contextul per ansamblu. Ca să nu greşim în
interpretare, cum trebuie înţeleasă acea exclamaţie a apostolului Toma:
-
ca predicativ?: "Domnul meu și Dumnezeul meu a înviat cu adevărat din
morți!"
-
ca nominativ? "Tu ești Domnul meu și Dumnezeul meu care ai înviat din
morti!"
-
sau ca vocativ? "Domnul meu și Dumnezeul meu, cu adevarat Tu (adică
Dumnezeu Tatăl) l-ai înviat din morţi!"
Varianta
vocativă este cea corectă, datorită contextului exclusivist din Ioan 17:1-3,
context în care a fost prezent şi apostolul Toma. Să nu uităm că el a fost
necredincios în ce priveşte învierea, aşadar textul negrăit din mintea lui
vorbeşte de înviere, nu de altceva, cum înţeleg din păcate unii. Necredinţa i
s-a transformat în exclamaţie de uimire spre Tatăl, care face astfel de minuni.
Apostolul
Toma nu ar fi putut contrazice tocmai pe Cel înviat, care era mentorul său:
Ioan
17:1-3
După
ce a vorbit astfel, Isus a ridicat ochii spre cer şi a zis: "Tată, a sosit
ceasul! Proslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul Tău să Te proslăvească pe Tine,
după
cum I-ai dat putere peste orice făptură, ca să dea viaţa veşnică tuturor
acelora pe care I i-ai dat Tu.
Şi
viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Hristos pe care L-ai
trimis Tu.
3. Din iubire pentru (tot) neamul omenesc, Dumnezeu şi-a trimis unicul-născut Fiu, care oglindeşte (reflectă) gloria şi fiinţa (asemănarea în chip şi caracter) lui Dumnezeu, iar Fiul său a venit din cer - tot din iubire, nesilit de nimeni, învăţându-ne ce înseamnă cu adevărat iubirea de Dumnezeu şi de semeni, dându-şi viaţa ca preţ de răscumpărare pentru noi, pentru ca să ne mântuiască din păcat şi din moartea eternă, ce ne paşte pe fiecare din noi (Ioan 1:1, Evrei 1:1-3 Ioan 3:16, Exod 21:23, Matei 20:28).
3. Din iubire pentru (tot) neamul omenesc, Dumnezeu şi-a trimis unicul-născut Fiu, care oglindeşte (reflectă) gloria şi fiinţa (asemănarea în chip şi caracter) lui Dumnezeu, iar Fiul său a venit din cer - tot din iubire, nesilit de nimeni, învăţându-ne ce înseamnă cu adevărat iubirea de Dumnezeu şi de semeni, dându-şi viaţa ca preţ de răscumpărare pentru noi, pentru ca să ne mântuiască din păcat şi din moartea eternă, ce ne paşte pe fiecare din noi (Ioan 1:1, Evrei 1:1-3 Ioan 3:16, Exod 21:23, Matei 20:28).
4. Cine nu doreşte să fie mântuit în
timpul în care trăieşte, pierde această ocazie pentru totdeauna (atenţie
mare!): “Cine
crede în Fiul are viaţa veşnică; dar cine nu crede în Fiul nu va vedea viaţa,
ci mânia lui Dumnezeu rămâne peste el.” (Ioan 3:36)
5. Un (fost) înger de rang înalt (heruvim) a devenit Satan Diavolul, deoarece s-a răzvrătit împotriva Creatorului, dorind să îl detroneze şi să îşi întroneze propria domnie în Univers (Apocalipsa 12:9).
5. Un (fost) înger de rang înalt (heruvim) a devenit Satan Diavolul, deoarece s-a răzvrătit împotriva Creatorului, dorind să îl detroneze şi să îşi întroneze propria domnie în Univers (Apocalipsa 12:9).
6. Satan Diavolul a introdus păcatul
în existenţă şi datorită acestui fapt el este responsabil pentru toate păcatele
care s-au comis (Ioan 8:44). Plata păcatului este moartea, mai întâi cea
comună, moartea adamică şi apoi moartea a doua, ce va fi aplicată după înviere
şi judecata de atunci, celor ce au practicat conştient păcatul. Chinul veşnic
ca plată pentru păcate nu se justifică biblic, după cum veţi vedea din această
apologie.
7. Legea Mozaică (dată de Dumnezeu
prin robul său Moşhe (Moise)), a fost Constituţia poporului Israel, fiind cea
mai elevată dintre toate tipurile de constituţii care au existat vreodată.
Dumnezeu prin Christos a inaugurat o altă Lege. Prima Lege a fost bună, a doua
Lege este perfectă, de aceea sfârşitul Legii din Vechiul Testament este
Christos (Romani 10:4), deoarece Legea a fost un îndrumător spre Christos
(Galateni 3:24,25). Prin Legea Mozaică învăţăm ce este păcatul şi dreptatea (Romani
3:20, Exod 21:23-25) şi cât de greu este să o împlinim (Fapte 15:1-15) - dacă
am putea să o împlinim sută la sută, nici nu am muri, plata păcatului fiind
moartea; iar prin Legea Christică învăţăm ce este dragostea şi harul (Ioan
13:34, Matei 18:21-35), Moise fiind pedagogul iubirii venită prin dreptate,
Christos fiind pedagogul iubirii venită prin har. Să iubeşti pe Dumnezeu cu
toată fiinţa ta şi pe semenul tău ca pe tine însuţi este motivul, scopul vieţii
(Marcu 12:28-34). De aceea ţinta poruncii este dragostea (1Timotei 1:5).
Cuvântul lui Dumnezeu descrie cel mai clar ce este dragostea (1Corinteni 13),
fără de care nimeni nu va fi mântuit (1Ioan 4). „Legea” în general defineşte
raporturi, de aceea este flexibilă; când raporturile iniţiale - după care s-a
dat o lege - sunt afectate, legea poate suferi amendamente (schimbări) sau
chiar se poate anula. Aşa intră pe rol, procedura numită „har”. De exemplu:
prima pereche de oameni, ar fi trebuit să moară în aceeaşi zi în care au mâncat
din fructul interzis, şi ar fi murit chiar în acea zi (Geneza 2:16,17), dacă ar
fi mâncat din proprie iniţiativă; dar din pricină că au fost antrenaţi în
nesupunere de o altă fiinţă, pedeapsa pe care o cerea legea a fost comutată pe
o perioadă mai lungă, pentru a se putea soluţiona controversa ridicată de acea
persoană: Este Dumnezeu mincinos? Nu! Poate fi omul fericit fără Dumnezeu? Nu!
8. Va veni un mare necaz pe pământ
şi în această perioadă o mare mulţime de oameni vor părăsi cultele sistemului
religios corupt, pregătindu-se cum se cuvine pentru venirea Domnului nostru
Isus Christos (Matei 25:1-13, Apocalipsa capitolele 7 şi 18). În timpul acela,
religiile tradiţionale - şi aici mă
refer la toate, inclusiv cele păgâne – nu numai că îşi vor pierde sprijinul
autorităţilor statale, ci vor fi desfiinţate printr-un decret politic de
Guvernul Mondial al Noii Ordini Mondiale (NWO), care va apare pe scena lumii
politice (Apocalipsa 17:16). În locul lor, pentru a umple golul necesităţilor
spirituale, Guvernul Mondial va institui închinarea la icoana fiarei
(Apocalipsa 13:15). În acest timp va apare ceea ce a denumit apostolul Pavel ca
fiind “lepădarea de credinţă” şi un lider politic charismatic denumit “omul
fărădelegii, fiul pierzării” (2Tesaloniceni 2:3).
9. Adunarea (biserica) este chemată să fie mireasa Fiului lui Dumnezeu şi co-moştenitoare la slava Mirelui (Matei 19:28)
10. Dumnezeu va reinstaura împărăţia sa pe pământ prin Fiul său, Regele desemnat pentru aceasta, care după ce o va pregăti după voia lui Dumnezeu, nimicind orice împotrivire şi duşman, va preda toată autoritatea Tatălui său, ca Dumnezeu Tatăl să fie totul în toţi (1Corinteni 12:6).
9. Adunarea (biserica) este chemată să fie mireasa Fiului lui Dumnezeu şi co-moştenitoare la slava Mirelui (Matei 19:28)
10. Dumnezeu va reinstaura împărăţia sa pe pământ prin Fiul său, Regele desemnat pentru aceasta, care după ce o va pregăti după voia lui Dumnezeu, nimicind orice împotrivire şi duşman, va preda toată autoritatea Tatălui său, ca Dumnezeu Tatăl să fie totul în toţi (1Corinteni 12:6).
Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.