duminică, 10 ianuarie 2016

Se inmultesc martorii apararii: 1 sau 2 martori ai apararii contra 9 martori ai acuzarii sau ...?

Un autor adventist sustine ca avem doar un singur martor pentru a argumenta ca Domnul Isus a stat trei zile si trei nopti in mormant: Matei 12:40. Numai ca martorul acesta e insusi Isus.
"Caci, dupa cum Iona a stat trei zile si trei nopti in pantecele chitului, tot asa si Fiul omului va sta trei zile si trei nopti in inima pamantului." (Mat.12:40)

Un prieten de pe facebook, sustine ca avem 2 martori contra 9 martori in cazul zilelor in care a stat Domnul Isus in mormant, deoarece pe de o parte in Biblie se scrie ca va fi trei zile si trei nopti in mormant, iar pe de alta parte se arata ca n-a stat decat 1,5 zile.

Dau un search pe ebible.ro pentru textele cu cei doi martori, punand in motorul de cautare "va invia dupa trei zile" si imi da:

  • si i-au zis: "Doamne, ne-am adus aminte ca inselatorul acela, pe cand era inca in viata, a zis: "Dupa trei zile voi invia." (Mat.27:63)
  • Atunci a inceput sa-i invete ca Fiul omului trebuie sa patimeasca mult, sa fie tagaduit de batrani, de preotii cei mai de seama si de carturari, sa fie omorat, si dupa trei zile sa invie. (Marc.8:31) "μετὰ τρεῖς ἡμέρας" in Textus Receptus, confirmat de Bruce M. Metzenger, Textul Noului Testament, pagina 297
  • care isi vor bate joc de El, Il vor bate cu nuiele, Il vor scuipa si-L vor omori; dar, dupa trei zile, va invia." (Marc.10:34)
Numar martorii: unu, doi, trei... hm, se inmultesc, de la unu ajung la trei.

Apoi ma apuc sa verific ce spun ceilalti martori:
"Caci invata pe ucenicii Sai si zicea: "Fiul omului va fi dat in mainile oamenilor; ei Il vor omori, si a treia zi dupa ce-L vor omori, va invia." Marcu 9:31.
Textul de mai sus este tradus dupa unele manuscrise care au "hemera" (singular), insa exista si manusrise care au "hemeras" (plural). Care varianta o luam? Cea care corespunde cu ce a spus Domnul Isus la Matei 12:40. De ce sa iau marturia manuscriselor care il neaga pe Domnul Isus si sa nu iau marturia manuscriselor care il confirma? 
Asadar textul suna ca si la Marcu 10:34 unde este tot "hemeras": 
"Fiul omului va fi dat in mainile oamenilor; ei il vor omori, si dupa trei zile ce-L vor omori, va invia." Marcu 9:31.

Deci martorii apararii s-au ridicat la patru, pe cand cei ai acuzarii au scazut la 7.


Matei 16.21; 17.23; 20.19; are intr-adevar "hemera" (la singular), insa in doua locuri are "hemeras" (la plural): Matei 12:40, 27:64. Trei contra doi.

Tot "hemera" apare si in Luca 9.22; 18.33; 24.7.

Luca 13.32 nu are nici o legatura cu subiectul, nu apare nici macar cuvantul "zi" in text: "Şi El le-a spus: „Mergeţi şi spuneţi-i vulpii aceleia: «Iată, scot demoni şi fac vindecări astăzi şi mâine, iar a treia voi sfârşi».

In total avem 4 martori ai apararii si 6 martori ai acuzarii, plus inca doi, unul din Fapte si unul din 1Corinteni, in total 8. 4 contra 8.

Cum se explica? 

Fie a fost o mana tendentioasa care din "hemeras" a facut "hemera", ca ziua rastignirii sa fie vineri, fie avem de a face cu o anumita perspectiva a socotelii zilelor, de exemplu, daca ziua rastignirii n-a fost pusa, ci se calcula ca prima zi, ziua imediat ce urma dupa rastignire, atunci martorii acuzarii se pot transforma chiar in martorii apararii, fiindca atunci ies trei zile si trei nopti, calculati de miercuri, daca Domnul Isus a inviat sambata sau joi, daca Domnul Isus a inviat duminica.

Daca ziua rastignirii a fost vinerea, il acuza - chiar si indirect - pe Domnul Isus ca ar fi profet fals, care n-ar fi spus adevarul atunci cand a rostit celebra sa profetie:  "Caci, dupa cum Iona a stat trei zile si trei nopti in pantecele chitului, tot asa si Fiul omului va sta trei zile si trei nopti in inima pamantului." (Matei 12:40)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.