marți, 27 noiembrie 2012

"Mediatorul" (mijlocitorul) de pe vârful muntelui Sinai

Acest subiect este foarte important, pentru a înțelege și pătrunde rolul de Mare-Preot Mijlocitor, al Domnului și Mântuitorului nostru Isus Christos, Fiul unic-născut al lui Dumnezeu. Daca intelegem ce a mai facut "mediatorul" (mijlocitorul) Moise pe muntele Sinai, pe langa faptul ca el a primit "Legea", vom intelege mai bine rolul de "mediator" (mijlocitor) al Fiului lui Dumnezeu, care este "singurul mediator intre Dumnezeu (Tatal) si oameni". Dacă El este numit ca mijlocitor între Dumnezeu și oameni, nu poate fi El însuși acel Dumnezeu, în fața căruia mijlocește pentru noi. Deci există două ființe, Tatăl și Fiul, dintre care numai Tatăl este Dumnezeu, Fiul fiind un Mare-Preot Mijlocitor, care stă la dreapta tronului Măririi Tatălui din ceruri.

Ceea ce cândva a fost numit "mijlocitor", acum este numit "mediator"... Vedem ca mai recent apar in orase "Birouri De Mediere". Ce este un "mediator"? Aflam din ce face, adica "mediază".
"Medierea este o formă alternativă de rezolvare a disputelor între două sau mai multe părți ce doresc să ajungă la o înțelegere, cu ajutorul unei terțe persoane, specializate în calitate de mediator. Disputele pot implica (din punct de vedere al părților) state, organizații, comunității, indivizi.
Articolul alin. 1 și 2 din Legea 192/2006 reglementează medierea astfel: „Medierea reprezintă o modalitate facultativă de soluționare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terțe persoane specializate în calitate de mediator, în condiții de neutralitate, imparțialitate și confidentialitate."
Wikipedia - Mediere

În două perioade, de două ori paruzeci de zile, în total opzeci de zile. Atat a stat Moise cu Dumnezeu, desi nu i-a vazut fata, deoarece nimeni nu l-a vazut pe Dumnezeu (Ioan 1:18). De ce atat de mult?

Prima perioadă:
"Moise a intrat in mijlocul norului si s-a suit pe munte. Moise a ramas pe munte patruzeci de zile si patruzeci de nopti." Exod.24:18 
(Intre timp evreii s-au razvratit si au facut un idol)
A doua perioadă, dupa innabusirea razvratirii:
"Moise a stat acolo cu Domnul (YHWH în textul ebraic) patruzeci de zile si patruzeci de nopti. N-a mancat deloc paine si n-a baut deloc apa. Si Domnul a scris pe table cuvintele legamantului, cele Zece Porunci." (Exod.34:28)

Ce au făcut în acest timp Dumnezeu şi Moise împreună? Moise a primit "Legea". Dar cum a fost data ea, impusa direct? Sau a fost consultat si Moise, caruia i s-a cerut parerea?

Ce ni se spune în Biblie despre aceste evenimente?

La Exodul 25:40 apare un amănunt important:
"Vezi sa faci dupa chipul care ti s-a aratat pe munte."

Fapt menţionat şi în Noul Testament:

"Ei fac o slujba, care este chipul si umbra lucrurilor ceresti, dupa poruncile primite de Moise de la Dumnezeu, cand avea sa faca Cortul: "Ia seama", i s-a zis, "sa faci totul dupa chipul care ti-a fost aratat pe munte." (Evr.8:5)

Să observăm că fraza implică un intermediar sau chiar mai multi: "ţi s-a arătat" şi nu "ţi l-am arătat". Deci Moise nu s-a întâlnit numai cu Dumnezeu, ci şi cu altcineva: Cu cine? Cu îngerii lui Dumnezeu. Aşadar, este vorba de o întrevedere indirectă a lui Moise cu Dumnezeu, mijlocită prin îngeri:

"Voi, care ati primit Legea data prin ingeri, si n-ati pazit-o!…" (Fapt.7:53)

"Atunci pentru ce este Legea? Ea a fost adaugata din pricina calcarilor de lege, pana cand avea sa vina "Samanta" careia Ii fusese facuta fagaduinta; si a fost data prin ingeri, prin mana unui mijlocitor (mediator). (Gal.3:19)

"Caci, daca Cuvantul vestit prin ingeri s-a dovedit nezguduit si daca orice abatere si orice neascultare si-a primit o dreapta rasplatire, (Evr.2:2)

Dumnezeu a folosit acest procedeu şi la darea cărţi Apocalipsa:
"Descoperirea lui Isus Hristos pe care i-a dat-o Dumnezeu, ca sa arate robilor Sai lucrurile care au sa se intample in curand. Si le-a facut-o cunoscut, trimitand, prin ingerul Sau, la robul Sau Ioan" Apocalipsa 1:1

Textul mai spune, un lucru foarte important:
"Ea (adica legea lui Moise) ...si a fost data prin ingeri, prin mana unui mijlocitor (mediator)." (Galateni 3:19)

Cine a fost acest "mijlocitor"? Însuşi Moise! Confirmă Noul Testament statutul de mijlocitor conferit lui Moise? Da, cu siguranţă. Domnul Isus da si un exemplu de mediere:

Matei 19
1. Dupa ce a sfarsit Isus cuvantarile acestea, a plecat din Galileea si a venit in tinutul Iudeii, dincolo de Iordan.
2. Dupa El au mers multe gloate; si acolo a vindecat pe cei bolnavi.
3. Fariseii au venit la El si, ca sa-L ispiteasca, I-au zis: "Oare este ingaduit unui barbat sa-si lase nevasta pentru orice pricina?" (Nota bene, "Legea" nu permitea "orice pricina" ci lucruri de care barbatul n-a stiut inainte de a o lua de nevasta, de exemplu, o boala sexuala, o scurgere continua de sange, o deformatie genitala).
4. Drept raspuns, El le-a zis: "Oare n-ati citit ca Ziditorul, de la inceput i-a facut parte barbateasca si parte femeiasca
5. si a zis: "De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de nevasta sa, si cei doi vor fi un singur trup"?
6. Asa ca nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci, ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta."
7. "Pentru ce, dar", I-au zis ei, "a poruncit Moise ca barbatul sa dea nevestei o carte de despartire si s-o lase?"
8. Isus le-a raspuns: "Din pricina impietririi inimilor voastre a ingaduit Moise sa va lasati nevestele; dar de la inceput n-a fost asa.

Ce vedem în acest text? Că deşi iniţial Dumnezeu nu a îngăduit despărţirea în casatorie, totuşi la argumentele prezentate de mijlocitorul (mediatorul) Moise, Dumnezeu a acceptat varianta propusă de slujitorul său, dar nu pentru totdeauna, ci numai pentru un timp şi anume până va veni Unsul (adică Christos):

Galateni 3
23. Inainte de venirea credintei, noi eram sub paza Legii, inchisi pentru credinta care trebuia sa fie descoperita.
24. Astfel, Legea ne-a fost un indrumator spre Hristos, ca sa fim socotiti neprihaniti prin credinta.
25. Dupa ce a venit credinta, nu mai suntem sub indrumatorul acesta.

Acest Moise a zis fiilor lui Israel: "Domnul Dumnezeul vostru va va ridica dintre fratii vostri un Proroc ca mine: de El sa ascultati." (Fapt.7:37) Moise stia ca "medierea" lui va avea sfarsit si va veni un "mediator" mai bun ca el.

De ce a făcut Moise "concesii" mirilor?
In vremea aceea, multe din mirese erau cumparate si aveau un pret, cum vedem din episodul vietii lui Iacov, fiul lui Isaac. Lui i s-a impus o nevasta bolnava prin viclesug, desi a platit un pret urias. Ei bine, tocmai de aceste lucruri te "pazea" "Legea". Adica nu puteai fi "fraierit", caci imediat puteai "returna" marfa parintilor de la care ai cumparat mireasa. Oricine dorea o mireasa sanatoasa.

Insa acest articol din "Lege" a fost adus ca o scuza pentru "orice motiv", ceea ce "Legea" nu prevedea.

De ce nu face Isus "concesii" mirilor? 
Fiindca legea iubirii ne indeamna la altceva. Chiar daca ai fost putin sau mai mult "fraierit" inainte de nunta, ai datoria sa suporti si sa cauti vindecarea partenerului. Fiindca nici tu nu esti perfect, si tu ai defecte.
 

Concilii (sinoade) și crezuri ante-niceene

Conciliul de la Niceea (325)

Cred ca foarte putini nu au auzit de Conciliul de la Niceea, care a avut loc in anul 325. Majoritatea crestinilor il considera o piatra de hotar a credintei. Mai este numit un conciliu ecumenic, deoarece acolo au fost invitati toate partidele bisericesti aflate in conflict teologic unele cu altele. De fapt a fost o incercare a imparatului Constantin Cel Mare de a unifica biserica divizata ideologic de mai mult timp. Si imparatul n-a fost la prima lui incercare. Cu cativa ani buni inainte de 325, inca de prin 316, imparatul s-a implicat in disputele teologice si partizane, confiscand patrimoniul fractiunilor crestine numite sectare si dand totul fractiunii simpatizate de el. Apoi, acolo unde membrii sectelor s-au opus confiscarii patrimoniului lor, imparatul a trimis oastea sa pentru a fi implementata decizia lui cu forta. Astfel, existand un precedent mai mult decat graitor de la sine insusi, oricine stia ca mergand la Nicea, va trebui sa se supuna voii imparatului si deciziei simpatizata de el (nu degeaba platea imparatul toate cheltuielile). Cercetarile recente si mai putin recente, recunosc ca "trinitarismul" ca dogma actuala de capatai in majoritatea denominatiilor, a avut un traseu evolutiv, pornind de la tentativele de definire gnostice pana la marile concilii ecumenice unde s-au cristalizat dupa mintea si inchipuirea celor mai buni oratori. 

Înainte de Conciului de la Niceea, au mai fost concilii, cu reprezentare teritorială mai nesemnificativă.


Sinoade pre-ecumenice normale 

(de pe Wikipedia)

În vremuri de mai mare toleranță, liderii creștini se simțeau suficient de în siguranță pentru a ține sinoade care să guverneze sediul sau zona metropolitană a lor. Niciunul dintre sinoadele din această perioadă nu a reunit reprezentanți din toate bisericile creștine sau chiar din cele din întreg Imperiul Roman. Actele doar câtorva sinoade sunt păstrate în scrierile care au supraviețuit; majoritatea sunt cunoscute doar din relatările din lucrările istoricilor bisericești și ale altor scriitori. Acestea includ:

Conciliul de la Roma din 155
Conciliul de la Roma din 193
Conciliul de la Efes din 193
Conciliul de la Cartagina din 251
Conciliul de la Iconium din 258
Conciliul de la Antiohia din 264
Conciliile Arabiei din 246–247
Sinodul de la Elvira din 306
Conciliul de la Cartagina din 311
Sinodul de la Neo-Cezeareea din cca. 314
Sinodul de la Ancyra din 314
Sinodul de la Arles din 314
Astfel de concilii au început să apară abia la mijlocul secolului al II-lea, inițial la nivel local, dar din 175 încoace au implicat mai multe comunități împreună, o astfel de activitate fiind deosebit de pronunțată în Italia și Asia Mică. La sfârșitul acelui secol, s-a instaurat practica de a informa alte comunități despre deciziile luate la astfel de adunări. În secolul al III-lea, ședințele au început să se țină la intervale regulate, un obicei care a apărut pentru prima dată în provincia romană Africa. În a doua jumătate a acelui secol, la Antiohia s-au ținut concilii care au adunat reprezentanți ai creștinismului din întreg Orientul Mijlociu, de la Marea Neagră până în Egipt. Acestea au fost un preludiu la ținerea primei adunări a tuturor episcopilor, Primul Sinod de la Niceea, evenimentul care a marcat sfârșitul perioadei conciliilor pre-ecumenice antice.

Exemple de subiecte discutate

Cele mai vechi concilii bisericești cunoscute au fost ținute în Asia Mică la mijlocul secolului al II-lea. Acestea au condamnat montanismul. Unul dintre acestea a fost ținut la Hierapolis, prezidat de episcopul local, Apollinaris Claudius, și la care au participat alți 26 de episcopi. Un alt conciliu format din 13 episcopi a fost ținut la Anchialus sub președinția episcopului Sotas.

În 193, o serie de concilii au fost ținute în Palestina, Pont și Osrhoene în est și în Roma și Galia în vest, referitoare la cvartodecimanism. Toate au condamnat practica din provincia romană Asia (Anatolia de Vest), unde Paștele era sărbătorit la luna plină de Paște, mai degrabă decât duminica următoare. Victor, episcopul Romei, care a prezidat conciliul de la Roma, a comunicat decizia acestuia lui Policrate din Efes și bisericilor din provincia romană Asia, cerându-i lui Policrate să convoace un conciliu al episcopilor provinciei. Prin urmare, Policrate a ținut la Efes în același an sinodul solicitat, care a respins cererea lui Victor de a-și schimba tradiția pascală.

Sinodul de la Elvira (sudul Spaniei) a stabilit reguli comune care trebuie respectate de toți episcopii din zonă, reguli care se refereau aproape în întregime la conduita diferitelor elemente ale comunității creștine. Sancțiunile includ întârzieri lungi înainte de botez, excluderea de la Euharistie (Cina Domnului) pentru perioade de luni sau ani sau pe termen nelimitat, uneori cu o excepție pentru patul de moarte, deși acest lucru este, de asemenea, exclus în mod specific în unele cazuri. Perioadele de penitență, adesea pentru infracțiuni sexuale, se extind la cinci sau 10 ani. Canonul 33 impunea absistența completă tuturor clericilor, căsătoriți sau nu, și tuturor celor care slujesc la altar.

Sinodul de la Ancyra (Ankara modernă) a stabilit reguli despre penitențe care trebuie îndeplinite de creștinii care au decăzut în timpul persecuțiilor (canoanele 1-8). A permis căsătoria pentru diaconii care, înainte de hirotonire, și-au declarat incapacitatea de a rămâne necăsătoriți (canonul 9). Interzicea chorepiscopilor (cler din zonele rurale care aveau un rang inferior episcopilor orașelor) să hirotonească diaconi sau preoți.

Conciliul de la Antiochia (Siria), din jurul anului 264-267

Conciliul de la Antiochia, a fost prezidat (supravegheat) de Episcopul Macarie al Edessei și a avut 50 de episcopi participanți. Acest Conciliu este o filă foarte importantă din istoria bisericii creștine universale și de evoluţiei dogmaticii în creştinătate, precum şi de comparatia textuala a manuscriselor Bibliei antice.

Conciliul prezentat pe Wikipedia:

"Conciliul de la Antiochia

O primă luptă importantă despre natura lui Cristos a avut loc în sec. III-lea e.n., când a apărut erezia lui Sabelius, care susţinea că dacă Dumnezeu este ca soarele, Isus şi Duhul Sfânt sunt ca razele soarelui, având aceeaşi natură, fiind o singură persoană cu Tatăl. Această învăţătură prezentă în secolul III e.n., a făcut ca creştinii adunaţi la Conciliul de la Antiohia din 267 e.n. să respingă teza, prezentată de Sabellius, conform căreia Isus este ‘homo-ousios’ cu Tatăl, adică ‘de aceeaşi esenţă, substanţă sau fiinţă’ (adica parte "integrala" a lui Dumnezeu, dupa cum raza de soare este partea integrala a soarelui - Nota mea). Această doctrină, a fost respinsă de Conciliul din Antiohia din 267 e.n. drept erezie, atunci „Biserica a declarat că Isus este homoi-ousios, „dintr-o substanţă asemănătoare cu Tatăl” (vezi cartea "Doctrinele harului" p.88,89 scrisă de trinitarianul R.C. Sproul). Din păcate, despre acest conciliu, majoritatea trinitarienilor nu ştiu nimic. Însă mai târziu, această erezie (a unei naturi identice), considerată de Biserică şi demascată de Conciliul din Antiohia din 267 e.n., a fost adoptă ca crez oficial al creştinismului în conciliul de la Niceea, în care Constantin cel Mare a obligat membrii conciliului sa accepte teza unităţii indisolubile între Isus şi Dumnezeu, adică că ei sunt: ‘homoousios’ adică ‘de aceeaşi esenţă, substanţă sau fiinţă’. Deci, în 325 e.n. biserica influenţată de Constantin, a anulat tot ceea ce hotărâse biserica în 267 e.n."

https://ro.wikipedia.org/wiki/Conciliul_de_la_Antiohia

Practic, la acest Conciliu s-a discutat dacă Tatăl și Fiul sunt "aceeași ființă". Cuvântul asupra căruia s-a discutat a fost "ὁμοούσιος" "homoousios"  care vinde din doua cuvinte unite (din greaca veche): ὁμός (homós), "aceeasi" si οὐσία (ousía) "fiinta". La acest Conciliu a fost vorba fără nici un dubiu, despre combaterea unei erezii, numită patripassianism. 
Patripasieni (care suțineau că Tatăl a suferit pe cruce) este o etichetă aplicată majorității creștinilor, care erau fideli papalității. Conform lui Hipolit din Roma, acești creștini credeau că Isus din Nazaret era identic cu Dumnezeu Tatăl. Ei afirmau că Dumnezeu Tatăl ar fi venit în lume și suferit pe cruce.

Așadar patripasienii au crezut ca Tatăl și Fiul ar fi aceeasi ființă, ideea fiind respinsă la Conciliul de la Antiochia (anul 267).

Episcopii care s-au opus consolidarii tentativei de intelegere patripassiene au sustinut practic ce sustine si Biblia, ca Tatal si Fiul sunt două fiinte distincte, care se aseamana intre ele, asa cum un tata biologic se aseamana cu fiul sau... ceea ce au susținut și arienii mai târziu.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Arianism

Am mai găsit ceva pe un site, unde se arata ca conceptia combatuta la Antiochia (267) dar sprijinita la Niceea (325) a venit in crestinismul din sec IV prin filiera misiunii ereticilor gnostici:

"If he adapted the trinitarian conception -- Father-Son and Pneuma-Spirit (Spirit), which would triumph at Nicaea -- from the Valentinian Theodotus, Bardesane was opposed to Marcion and he rejected the Demiurgical creation. According to Bardesane, the world was the work of a Good God, because, despite its imperfections, salvation enters into mankind's possibilities. Thus it was incorrectly that Ephrem the Syrian denounced the influence of Bardesane on Mani, the founder of the Manichean religion. If the Bardesanites excluded from their canon the two epistles of Paul to the Corinthians, no doubt it was due to Marcionism, which presented versions anterior to the Catholic corrections."

"Dacă el a adaptat concepţia trinitară - Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt (Spiritul Sfânt), care a triumfat la Niceea - de la Valentinianul Theodotus, Bardesane s-a opus lui Marcion şi a respins creatia Demiurgica. Potrivit lui Bardesane, lumea a fost opera unui Dumnezeu bun, pentru că, în ciuda imperfecţiunilor sale, mântuirea intră în posibilităţile omenirii. Aşa a fost incorect faptul că Efrem Sirul denunţa influenţa lui Bardesane asupra lui Mani, fondatorul religiei maniheiste. Dacă Bardesaniţii excluseră din canonul lor cele două epistole ale lui Pavel către Corinteni, fără îndoială că s-a datorat Marcionismului, care a prezentat versiuni anterioare corecţiilor catolice."

Opinia respinsa în 267 la Conciliul (Sinodul) din Antiohia, a fost acceptata mai târziu la Consiliul de la Niceea (325).

"Ironically, the synod that deposed Paul of Samosate would reject the term homoousios (consubstantial) by which he designated the identity of God and the Christ; this was the same quality that the Church would impose in the Fourth Century as the only trinitary truth."

"In mod ironic, Sinodul care la depus de Paul de Samosata ar respinge termenul homoousios (consubstanţial), prin care el a desemnat identitatea lui Dumnezeu şi a lui Christos, aceasta a fost aceeasi calitate pe care Biserica o va impune în secolul al patrulea ca singurul adevăr trinitar. "
http://www.notbored.org/resistance-17.html


Formularea crezului la Roma (Italia), din jurul anului 135
Primul credeu (crez) de după colecţia de scrieri a Noului Testament

Se spune ca cea mai veche "formulă" a aşanumitului "Credeu Apostolic" a fost păstrată într-o scrisoare a episcopului Marcellus din Ankira (d. c. 374, participant si el la Conciliul de la Niceea din anul 325) către papa Iulius I din Roma. Se presupune ca originalul a fost redactat la Roma, in limba greaca, in jurul anului 130 sau poate chiar mai repede.

CREDEUL APOSTOLIC
Circa 135 AD în Roma, redactată în limba greacă
După cum se vede lipsesc aluziile la Trinitate, la coborarea lui Christos în iad, la chinuirea veşnică a păcătoşilor şi la Biserica Catolică, dogme adăugate ulterior. Prin secolul V, în Gaul (Franta), s-a adăugat prima dată crezului "şi s-a coborat în iad".

Cred în Dumnezeu, Tatăl Atotputernic
şi în Christos Isus, Fiul Său cel unic născut,
Domnul nostru, care s-a născut din fecioara Maria, prin Spiritul Sfânt,
a fost crucificat sub Pontius Pilat, îngropat, înviat a treia zi dintre morţi,
suit în ceruri, şezând la dreapta Tatălui, de unde va veni să judece pe vii şi pe morţi; 
şi în Spiritul Sfânt, în adunarea sfântă, în
iertarea păcatelor şi în înviere a trupului.

Retineţi, că abia în secolul V a fost adăugat la crez "şi s-a coborat în iad".  

Varianta textului în limba engleză:

THE APOSTLES CREED
Cc. 135 AD in Rome, in Greek language

The Apostles' Creed is the earliest Christian formula. The idea of Trinity, of catholic church and of endless torment is not hinted. 
"I believe in God, the Father Almighty; and in Jesus Christ, his only begotten Son, our Lord, who 
was born of the Virgin Mary by the Holy Ghost, was crucified under Pontius Pilate, buried, rose 
from the dead on the third day, ascended to the heavens, and sits on the right hand of the 
Father; whence he will come, to judge the living and the dead: and in the Holy Spirit; the holy 
church; the remission of sins; and the resurrection of the body."

*In Gaul, in the fifth century, the phrase "he descended into hell" came into the creed. And later were added other things.

ÎN CĂUTAREA AUTENTICITĂȚII CREȘTINE

O criză care bântuie (criza autenticității)

Criza autenticității de la William Miller la Corpul de Guvernare

Conform datelor publicate de cei care se ocupă cu studiul cultelor și credințelor religioase, strămoșii martorilor lui Iehova provin din mișcarea adventistă lansată de predicatorul baptist William Miller, la începutul anilor 1840. După moartea lui Miller, adventiștii s-au rupt în diferite orientări, iar Charles Taze Russell, s-a atașat unui astfel de grup adventist, devenind pastor, după un studiu de doi ani, făcut în cadrul grupului (după obiceiul baptiștilor numiți ”primitivi”). Russell și familia (tatăl și sora) au fost botezați de un pastor adventist pe nume George Storrs; după cum recunoștea chiar pastorul Russell, primii săi asociați (frați) au fost adventiști. Ulterior el și cei ce l-au urmat - după o ceartă cu liderul grupului adventist la care era afiliat, condus de Nelson Barbour, au format un nou cult, renunțând la numele de ”adventist”. După ce au cochetat o perioadă cu numele de ”vestitorii dimineții”, ei se vor numi ”studenții Bibliei”. Din 1915 cultul a intrat într-o criză de orientare ideologică, după ce multe dintre așteptările profetice ale fondatorului nu s-au adeverit, Russell murind în 1916, iar cele lăsate nescrise ”postum”, după această dată, s-au năruit la fel, până la sfârșitul anului 1925. După 1916 liderii importanți ai cultului au dus o luptă acerbă pentru conducerea supremă, la care s-a impus JF Rutherford, numit judecător supleant pentru puțin timp, de unde și porecla de ”judecătorul” (deși n-a judecat multă lume). După eșecul așteptărilor dintre anii 1914-1925, Rutherford schimbă macazul și consiliat de Macmillan, Roy D. Goodrich și alții, face câteva schimbări (împotriva ideilor nebiblice și pseudo-științelor demonice), dar nu se dezice de schema ce duce la 1914, ci doar o reformulează. Când un grup rival desprins dintre studenții Bibliei își ia numele de Slujitorii lui Yah, prin anii 1920, Rutherford propune un nume nou, pentru cei rămași în jurul său, de ”Martorii lui Iehova” (în 1931). În jurul anului 1940, se conturează opinia că alianța papalității cu puterile dictatoriale, va duce victoria lor în război, care va aduce o persecuție teribilă peste martori. Membrii sunt sfătuiți energic să nu se căsătorească și să nu facă copii, până după Armaghedon, acesta fiind considerat foarte aproape, imediat după încheierea războiului. Când după moartea lui Rutherford, aceste viziuni se dovedesc greșite, un grup de inițiativă dintre liderii cultului (Jesse Hemery, Roy D. Goodrich, etc.), propun renunțarea la doctrina despre 1914. Sunt dați afară din cult, li se aruncă afară bagajele de la congrese. Deoarece o altă ruptură era pe cale să intervină, după rectificarea doctrinei despre cele mai înalte stăpâniri (Romani 13:1), alimentând plecările și scăderea membrilor, eminența neagră a Societății Watchtower, vicepreşedintele Frederick Franz (1894-1992) a introdus în circulaţie o nouă carte şi a stabilit o nouă dată pentru Armaghedon și sfârşitul lumii (erei), aceasta fiind numită ”Viaţa veşnică în libertatea Fiilor lui Dumnezeu„ (1966), scrisă chiar de el. Deoarece după moartea lui Russell, cronologia lui Russell a fost rectificată și s-a făcut o nouă ediție a ei, se  concluziona că toamna anului 1975 va marca începutul celei de-a şaptea perioade a istoriei omenirii.
Cum era de așteptat, numărul membrilor a crescut cu miile până ce a venit anul 1975 şi a trecut și mulți cum au venit așa s-au dus. După eșecul din anul 1975, unii lideri au propus din nou să se renunțe public la 1914, iar alții au sugerat mai degrabă să o facă ”uitării”. În această atmosferă, apare între liderii din cult, Raymond Franz, care propune anumite schimbări, unele fiind acceptate. Însă când secretarul său, Ed Dunlop, se atinge de foc, adică de unele chestiuni care ar fi generat scuturarea din temelii a fundamentului Societății Watchtower, cade și el sub bănuieli. Dorind să stingă focul, Dunlop este excomunicat și Raymond este anunțat că va fi vorbitor principal la congresele din Africa. În acest context se retrage din forul de conducere, la solicitarea soției, care ar dori copii. I se propune o pensie, dar o refuză, angajându-se ca vânzător de legume la taraba unui fost martor. Văzând că mănâncă împreună cu acesta la masă, este excomunicat, pentru ”apostazie”. Îi scrie unchiului său, care a devenit liderul suprem în cult, Frederick Franz, dar acesta nu îi răspunde.

Un ”schelet” în dulap

Iată de ce putem concluziona astfel: după o anumită criză, de la baptiști au ieșit adventiștii, de la adventiști au ieșit studenții Bibliei, de la studenții Bibliei au ieșit martorii lui Iehova, iar de la martorii lui Iehova au ieșit alții, după o criză, care erau în căutarea autenticității creștine, ca și alții care au ieșit din celelalte culte, încercând să fie ca cei din secolul I, poporul lui Dumnezeu. Dumnezeu cheamă afară din toate sistemele religioase eșuate, indiferent de denumire, pe cei care doresc să fie poporul Lui:
Apoi am auzit din cer un alt glas, care zicea: "Iesiti din mijlocul ei, poporul Meu, ca sa nu fiti partasi la pacatele ei si sa nu fiti loviti cu urgiile ei! (Apoc.18:4)
În anii 1840, practic s-a lansat o nouă grupare baptistă, cu un nume nou, nu-și mai ziceau baptiști, ci adventiști, adică cei ce așteaptă ”venirea” Domnului. Vedem din acest nume nou pus, o etichetă a credinței lor, care avea și o rezonanță exclusivistă: ”Așteptătorii”. De ce erau așteptători așa de speciali?  Deoarece credeau că Domnul Isus vine în 1843 (schimbat la 1844) și ei sunt cei care au această descoperirea specială, bazată pe studiul profețiilor Bibliei... Au fost ei la înălțimea duhovnicească cerută de acest cuvânt de ”adventist” (așteptător)? Din păcate, ceea ce era văzut ca un studiu superb al unor profeții, s-a dovedit a fi doar studiul unor păreri omenești, care au dus la o mare dezamăgire și totuși mulți nu s-au dezis de calcul (cum nu se vor dezice nici studenții Bibliei de 1914, deși nimic din ce au așteptat atunci, nu s-a împlinit). Chiar și după acest mare eșec din 1843-1844, Russell și studenții Bibliei vorbeau laudativ la adresa lui William Miller și anumiți predicatori adventiști, ca George Storrs, considerându-l un înainte mergător al credinței lor, iar în unele cercuri de studenți în Biblie, este considerat un campion al credinței. Russell spunea că nu a adus nimic nou, tot ce făcea considera o ”culegere” (compilare) a diferitelor idei din timpul său. Iar dogma despre calculul ce ducea la 1914 a preluat-o de la adventiști, Miller fiind cel care a popularizat schema. Russell a bătut foarte mult toba pe acest an, făcându-l fundament al carierei sale de vizionar în a explica lucrurile ascunse în Scripturi. Se credea că a fost ales de Domnul, ca sclav fidel și prevăzător, ca să arate marele eveniment al anului 1914, sfârșitul lumii. Gândiți-vă ce se întâmplă dacă acest eveniment este scos. Practic, dacă renunță, devin o grupare fără fundamentul pe care s-au constituit, acela de a fi trâmbița de avertizare a lui Dumnezeu... Ei nu doresc să se creadă că au fost o trâmbiță falsă. 
După cum vedem, aceste grupări ”de rudenie” au trecut prin mari crize, care țin încă și la ora actuală. Orgoliul îi împiedică să se trezească cu adevărat, pentru că se tem să nu-și piardă prestigiul. 

Ieșiri din criză (Criza Conștiinței)

Raymond Franz, de la misionar de top și unul din liderii de cult, la criză personală

Se spune că fiecare creștin adevărat are ”un drum al Damascului”, în care este orbit, ca mai apoi să vadă lumina adevărului.
 
- Raymond Victor Franz (8 mai 1922 - 2 iunie 2010) a fost misionar în țări străine și apoi membru în Corpului de Guvernare (cel mai înalt for de conducere, gen sinod) al Martorilor lui Iehova din 20 octombrie 1971 până la îndepărtarea sa din 22 mai 1980. 
- A slujit la sediul mondial al organizației timp de cincisprezece ani, din 1965 până în 1980. 
- Pentru a răspunde valului de întrebări de după îndepărtarea sa, Ray a scris două cărți care relatează experiențele sale personale cu Watch Tower Bible and Tract Society și opiniile sale despre învățăturile Martorilor lui Iehova: Criza conștiinței și În căutarea libertății creștine. 
- A început să lucreze în departamentul de scriere al organizației și a fost însărcinat să scrie în colaborare Aid to Bible Understanding, prima enciclopedie religioasă publicată de Martorii lui Iehova. 
- La 20 octombrie 1971 a fost numit membru al Corpului de conducere, for ce se numește ”Corpul de Guvernare” al Martorilor lui Iehova. 
- A părăsit Corpul de Guvernare în 1980, după o anchetă la nivel înalt în care a fost acuzat de răspândirea de învaţături greşite, 
- A fost exclus în 1981.

Cartea ”Criza Conștiinței”

În 1983 Raymond Franz, numit de prieteni simplu Ray, publică cartea Criza Conștiinței (The Crisis of Conscience).

Din memoriile sale personale: "Am petrecut aproape patruzeci de ani ca reprezentant cu normă întreagă, servind la fiecare nivel al structurii organizaționale. Ultimii cincisprezece ani i-am petrecut la sediul internațional și ultimii nouă dintre aceștia ca membru al Corpului de conducere mondial al Martorilor lui Iehova. Au fost acei ani finali care au fost perioada crucială pentru mine. Iluziile de acolo s-au întâlnit cu realitatea. De atunci am ajuns să apreciez corectitudinea unui citat pe care am citit-o recent, una făcută de un om de stat, acum mort, care a spus: „Marele dușman al adevărului nu este foarte des minciuna - deliberată, inventată și necinstită - ci mitul - persistent, convingător și nerealist. " Acum am început să-mi dau seama cât de mare era o măsură din ceea ce m-am bazat pe întreaga mea viață de adult, un mit - persistent, convingător și nerealist."

Din prezentarea cărții de pe internet (bing com):

„Criza conștiinței” este o carte esențială scrisă de Raymond Franz, care explorează dinamica internă a organizației Martorilor lui Iehova și conflictul dintre conștiința personală și autoritatea instituțională.
O „criză de conștiință” se referă la o dilemă morală în care un individ se confruntă cu un conflict între convingerile sale personale și presiunile externe, adesea explorată în contextul autorității religioase și al integrității personale.

Definiție și context
O criză de conștiință apare de obicei atunci când indivizii trebuie să aleagă între a adera la convingerile lor morale personale și a se conforma așteptărilor sau cerințelor unei organizații, în special în contexte religioase. Această luptă internă poate duce la consecințe emoționale și sociale semnificative, deoarece indivizii se pot simți sfâșiați între loialitatea față de credința lor și dorința de a rămâne fideli propriilor convingeri.

„Criza de conștiință” a lui Raymond Franz
Una dintre cele mai notabile explorări ale acestei teme se găsește în cartea lui Raymond Franz „Criza de conștiință”, publicată în 1983. Franz, fost membru al Corpului de Guvernare al Martorilor lui Iehova, oferă o relatare sinceră a experiențelor sale și a conflictelor interne cu care s-a confruntat în timp ce naviga prin structura autoritară a organizației. Cartea servește atât ca o narațiune personală, cât și ca o critică a politicilor rigide care adesea suprimă conștiința individuală în favoarea conformismului organizațional.
Wikipedia
+1
Teme cheie
1 Conflictul dintre autoritate și conștiință: Franz discută despre modul în care organizațiile religioase pot exercita presiuni asupra membrilor pentru a se conforma, adesea în detrimentul convingerilor personale. El subliniază importanța menținerii integrității și lupta cu care se confruntă mulți atunci când conștiința lor intră în conflict cu cerințele instituționale.

2 Sacrificiu personal: Cartea evidențiază impactul emoțional al unor astfel de crize, inclusiv pierderea potențială a relațiilor și a legăturilor comunitare atunci când indivizii aleg să acorde prioritate conștiinței lor în detrimentul loialității organizaționale.

3 Implicații mai largi: Deși se concentrează pe Martorii lui Iehova, temele din „Criza conștiinței” rezonează cu persoane din diverse credințe și medii, deoarece multe se confruntă cu dileme similare în ceea ce privește autoritatea și sistemele de credințe personale.

4 Surse
Concluzie
O criză de conștiință este o experiență profundă și adesea dureroasă care îi provoacă pe indivizi să își împace convingerile cu presiunile externe. „Criza conștiinței” de Raymond Franz oferă perspective valoroase asupra acestei lupte, ilustrând complexitatea credinței, autorității și integrității personale. Cartea rămâne o resursă semnificativă pentru cei care explorează dinamica conștiinței în contexte religioase.

În cartea Criza Conștiinței autorul îşi relatează experienţa avută în calitate de membru al Corpului de Guvernare. Reiese că a luat parte la unele lucruri silit de împrejurări, nu din convingere. 
Concluzia lui: „Mi-e rușine la ceea ce am luat parte”

Raymond Franz (un ieșit din criză), despre ieșirea din criză

A fost însărcinat alături de secretarul său Ed Dunlop, să alcătuiască prima enciclopedie a organizaţiei, după ce în 1965 el a devenit membru în sediului organizaţiei din Brooklyn, New York. Aici a luat parte la cercetare istorică şi biblică, concretizată în scrierea enciclopediei biblice "Ajutor pentru înţelegerea Bibliei (Aid to Bible Understanding)", carte revizuită ulterior sub numele de Perspicacitate pentru întelegerea Scripturilor (Insight on the Scriptures). 
În această calitate a bătut pe la porțile multor biblioteci și muzee, pentru a se documenta și a strânge materiale.

După părăsirea bordului de conducere a martorilor, fratele Ray a fost abordat de multă lume, în diferite chestiuni despre organizația Martorilor și învățăturile Societății, precum și a ceea ce crede el, că ar fi biblic. Așa am procedat și eu, cu un prieten din România, scriindu-i eu, apoi el... Ne-a răspuns la amândoi.
Prima mea corespondență cu fratele Raymond Franz a fost prin 1995, când am schimbat două scrisori, prin poștă. Auzisem de el de la altcineva, din SUA, care a avut amabilitatea să îmi dea adresa lui poștală. După câțiva ani am corespondat din nou, via e.mail. Am primit câteva scrisori, printre care una sau două care nu mi-a fost trimisa mie personal, ci altcuiva, dar fratele a simțit îndemnul să îmi trimită și mie.
Iată o astfel de scrisoare, scrisă de fratele Ray, ca un fost martor, în care - printre altele, atrage atenţia, că unii dintre fondatorii unor grupări de ex-martori, comit aceeaşi greşeală, cu care au intrat în organizaţia pe care au părăsit-o sau au fost nevoiţi să o părăsească: sunt fermecați de diferite argumente pseudo-biblice. Şi dă ca dovadă un exemplu elocvent în doctrina trinităţii, pe care aceştia au reâmbrăţişat-o, deşi nu are nici temei istoric în originile creştinismului, şi nici biblic, fiind o doctrină adaptată din păgânism. În replică, unii dintre ex-martori s-au supărat, chiar din cercul lui de frați și au avut un comportament de ceartă spunând că nu ei, ci tocmai el ”se află încă sub farmecele Societății Watchtower”. El i-a supărat afirmând că doctrine precum trinitatea, nemurirea sufletului și chinul veșnic sunt nebiblice.

Dragul meu prieten,

Îţi mulţumesc pentru mesajul pe care l-ai trimis şi care mi-a fost tradus de un prieten din România. Sper să poţi citi răspunsul meu.

Îmi pare rău că răspunsul meu e încet. Pe 8 mai voi împlini 87 de ani, iar în anul 2000 am suferit de o boală care mi-a fost diagnosticată ca un atac de cord moderat; nu m-a paralizat, dar m-a făcut obosit şi mi-a redus nivelul energiei. Deci nu mai pot ţine atât de bine precum mi-aş dori pasul cu corespondenţa, Conflictul conştiinţei a apărut deja în 13 limbi, ceea ce îmi aduce şi mai multe scrisori. Sănătatea soţiei mele a suferit şi ea câteva probleme serioase, ceea ce a necesitat acordare de timp în acest sens. Cynthia a trecut printr-un proces cateterizare a inimii, care a descoperit şase vase de sânge blocate la ea în inimă. Doctorii doreau să facă chirurgie by-pass, dar ea a ales să nu o facă. În septembrie 2007 m-am supus unei operaţii chirurgicale pe artera carotidă stângă (una din principalele artere care asigură alimentarea sanguină a creierului). A durat circa o oră şi jumătate şi în tot ce acest timp am fost conştient, întrucât mi s-a aplicat doar anestezie locală. Chirurgul a făcut o incizie de circa 12 centimetri în gât, a deschis apoi artera şi a eliminat blocajul. Artera carotidă dreaptă a devenit complet blocată şi a cauzat atacul de cord din anul 2000 şi astfel a fost foarte important ca cea din partea stângă să fie deschisă şi liberă de blocaje. Eram recunoscător că a trebuit să petrec doar o singură noapte în spital. Vorba din popor „vârsta de aur“ cu siguranţă nu descrie ceea ce aduce cu adevărat bătrâneţea. Capitolul 12 din cartea Eclesiastul oferă o imagine realistă.

Mulţi care scriu şi-au exprimat recunoaşterea faptului că amărăciunea şi mânia nu fac decât să diminueze credibilitatea oricăror discuţii despre Martori. Din păcate, o marte parte a cărţilor şi materialelor publicate de surse dintre „ex-Martori“ oferă o imagine aproape în totalitate negativă a subiectului. Un bărbat din Anglia a scris recent:

În prezent sunt un Martor „activ“ din Anglia şi voiam să spun cât am fost absolut de uşurat când ţi-am citit cărţile („Conflictul conştiinţei“ şi „În căutarea libertăţii creştine“). Trebuie să mărturisesc că lectura lor nu a fost deloc aşa cum m-am aşteptat. Singurul meu contact cu foştii Martori l-am avut navigând pe internet şi, sincer să fiu, multe din cele scrise nu prea merită consideraţie. O mulţime de situri sunt atât de orbite de amărăciune încât chiar şi adevărul pe care îl oferă este amar şi neplăcut.

Pot să simpatizez cu ajustarea prin care treceţi tu şi alţii. Cineva poate investi atât de mult în ce priveşte relaţiile şi pierderea aparent inevitabilă a multora dintre ele este dureroasă. După cum recunoşti, simpla retragerea dintr-un sistem despre care ai aflat că are erori serioase nu este în sine o soluţie. Ceea ce faci după aceea e aspectul determinant din care afli dacă ai progresat şi ai tras foloase sau nu. E adevărat că orice tranziţie — chiar dacă doar una se află în perspectivă — poate necesita nu doar timp, ci şi ajustări la nivelul minţii şi al sentimentelor. Nu e de recomandat să te grăbeşti, întrucât graba conduce deseori doar spre noi probleme sau noi erori. E nevoie mereu să manifeşti răbdare şi să ai încredere în ajutorul şi îndrumarea lui Dumnezeu. — Proverbele 19:2.

Se pare totuşi că adesea învăţăm la fel de mult din experienţele „neplăcute“ ale vieţii ca din cele plăcute — probabil ceva mai de durată. Deşi separarea de o organizaţie mare şi de vechii tovarăşi produce inevitabil un anumit nivel de singurătate, chiar şi acest lucru poate avea aspectele sale benefice. Poate să ne conştientizeze mai mult ca oricând înainte de necesitatea faptului de a ne baza întru totul pe Tatăl nostru ceresc, de faptul că doar în El avem o siguranţă autentică şi încrederea grijii sale. Nu mai e cazul să curgem de-a lungul curentul, ci să dezvoltăm o putere personală interioară, pe care o obţinem prin credinţă, de a creşte pentru a nu mai fi copii, ci bărbaţi şi femei mature, o creştere obţinută prin creşterea iubirii noastre pentru Fiul lui Dumnezeu şi pentru modul de viaţă exemplificat de el (Efeseni 4:13–16). Nu consider că experienţa mea din trecut a fost pe deplin o pierdere, nici că nu aş fi învăţat nimic din ea. Mă consolează foarte mult cuvintele lui Pavel din Romani 8:28 (Traducerea lumii noi schimbă sensul acestui text, inserând cuvântul „sale“ în expresia „toate lucrările sale“, dar nu aşa redă textul grecesc original). Potrivit mai multor traduceri, Pavel afirmă:

Dar ştim că, întorcând totul spre binele lor, Dumnezeu colaborează cu toţi aceia care îl iubesc. — Jerusalem Bible.

Nu doar în „lucrările sale“, ci în „toate lucrurile“ (Cornilescu, 1996) sau întru „totul“, Dumnezeu e capabil să folosească orice împrejurare — indiferent cât ar fi de dureroasă sau chiar tragică — spre binele celor care îl iubesc. La vremea aceea s-ar putea să ni se pară dificil să credem asta, însă dacă ne întoarcem spre el cu o credinţă deplină şi îi permitem să o facă, el poate şi va cauza să aibă loc acel rezultat. Ne poate face oameni mai buni pentru că am trecut prin acea experienţă, ne poate îmbogăţi în pofida eventualei tristeţi trăite. Timpul va demonstra că aşa stau lucrurile şi acea speranţă ne dă curajul pentru a merge mai departe, de a continua cu încredere în iubirea Sa.

Vei afla că multe grupări religioase fondate de foşti Martori şi-au schimbat pur şi simplu vechile convingeri în ceea ce în SUA se numeşte „ortodoxie“ [În sensul neoprotestant al cuvântului, deoarece acela e folosit în context, ortodoxia se referă la setul de convingeri creştine tradiţionale, pe care le îmbrăţişează în comun majoritatea confesiunilor neoprotestante — baptişti, penticostali, creştini după Evanghelie etc., n. trad.]. Ortodoxia are fără îndoială măsura sa de doctrine sănătoase. Dar conţine de asemenea elemente care sunt rezultatul impunerii autorităţii religioase şi nu al unei convingeri ferm stabilite de Scripturi. E dificil, de pildă, să găseşti o lucrare de referinţă cu reputaţie care să nu recunoască originea postbiblică a doctrinei Trinităţii. După părerea mea, principala problemă a doctrinei Trinităţii este dogmatismul şi modul de a judeca ce o însoţesc de obicei. Acestea nu sunt decât o altă dovadă a fragilităţii temeiului ei. Daca Scriptura ar preda-o cu claritate, nu ar fi nevoie de vreo impunere autoritară a învăţăturii şi nici de presiunea mare de a i se supune.

Atât de mulţi foşti Martori sunt dezavantajaţi când sunt presaţi de alţii să se conformeze punctelor de vedere pe care le-au adoptat aceştia. Afirmaţiile dogmatice care provin din surse ce pretind să-şi întemeieze argumentele pe cunoaşterea grecii biblice îi uluiesc adesea pe foştii Martori — chiar dacă au rămas uluiţi anterior datorită declaraţiilor de natură asemănătoare ale organizaţiei Watch Tower. S-ar putea lămuri multe lucruri dacă oamenii ar citi pur şi simplu acelaşi text în diferite traduceri. Atunci ar vedea că acolo cel puţin, unde e vorba de diferenţele de traducere, dogmatismul e o dovadă mai mare a ignoranţei, decât a învăţării. Mi se pare că aşa stau lucrurile în cazul multora care adoptă doctrina Trinităţii.

Pavel a accentuat faptul că cunoştinţa are meritul ei doar dacă prin ea se exprimă şi se produce iubirea, că în timp ce cunoştinţa îngâmfă, iubirea zideşte. Deşi e remarcabil, limbajul uman e limitat la exprimarea lucrurilor legate de sfera umană. Nu poate fi folosită în mod adecvat pentru a descrie detaliat şi pe deplin lucrurile din universul spiritual, precum natura exactă a lui Dumnezeu, procesul prin care a putut naşte un Fiu, relaţia ce se creează printr-o asemenea naştere şi alte lucruri de acest gen. Ar fi nevoie de cel puţin limbajul îngerilor, ele înseşi creaturi spirituale, pentru a o face. Cu toate acestea, Pavel spune: „Dacă aş vorbi în limbi omeneşti şi îngereşti, dar n-aş avea iubire, aş fi o bucată de alamă sunătoare sau un cimbal zăngănitor. Dacă aş avea darul profeţirii, dacă aş cunoaşte toate secretele sacre şi aş avea toată cunoştinţa, dacă aş avea toată credinţa aşa încât să mut munţii, dar n-aş avea iubire, nu sunt nimic“. — 1 Corinteni 8:1; 13:1–3.

Când aud vorbe despre o anumită doctrină care se pretinde că exprimă în termeni specifici ceva ce Scripturile descriu în termeni generali, că explicitează lucruri cu privire la care Scripturile nu oferă informaţii explicite şi defineşte ceva ce Scripturile lasă nedefinit, mă întreb câtă iubire se manifestă în cazul acesta, câte foloase pline de iubire cred cei care propagă aceste vorbe că rezultă din ele, cum ar fi posibil să se compare cu foloasele discutării unor lucruri prezentate direct şi fără ambiguitate în Scripturi şi aprecierea cărora ar avea o semnificaţie reală şi ar aduce foloase concrete în viaţa persoanei. Mă tem că multe din cele pe care le aud mulţi oameni nu sunt decât asemenea unui gong zgomotos.

Îmi aduc aminte de o afirmaţie scrisă de profesorul universitar Daniel Taylor în cartea sa The Myth of Certainty:

Ţelul principal al tuturor instituţiilor şi subculturilor este autoconservarea. Conservarea credinţei este un aspect central al planului lui Dumnezeu pentru istoria omenirii; conservarea anumitor instituţii religioase nu este. Nu vă aşteptaţi ca cei care conduc instituţiile religioase să simtă diferenţa. Dumnezeu nu are nevoie de o anumită persoană, biserică, confesiune, crez sau organizaţie pentru a-şi îndeplini scopul. El se va folosi de toate acestea, în diversitatea lor, de cei care sunt pregătiţi să fie folosiţi, dar îi va lăsa singuri pe cei care lucrează pentru sfârşitul lor.

Fără îndoială, punerea la îndoială a instituţiilor devine pentru mulţi echivalent cu a-l ataca pe Dumnezeu — ceva ce nu poate fi tolerat mult. Se presupune că ei îl apără pe Dumnezeu. . . . De fapt, ei se protejează pe ei înşişi, viziunea lor despre lume şi simţul lor de siguranţă. Instituţia religioasă le-a oferit un sens, un simţ al scopului şi, în unele cazuri, cariere. Oricine despre care se consideră că ameninţă aceste aspecte reprezintă într-adevăr o ameninţare.

Deseori, se foloseşte puterea pentru a se confrunta cu această ameninţare, ba chiar pentru a o suprima înainte de a apărea. . . . Instituţiile îşi exprimă cel mai clar puterea prin enunţarea, interpretarea şi impunerea regulilor subculturii.

Văzând acest adevăr în religia Martorilor şi în organizaţia şi crezul ei, nu ar trebui să nu ne dăm seama că cât de adevărat e aspectul şi într-un peisaj religios mai larg.

În ce priveşte asocierea şi părtăşia, recunosc dilema la care ajung unii. Dar cred că odată cu trecerea timpului se pot găsi alţii a căror asociere şi tovărăşie poate fi una sănătoasă şi ziditoare, fie că sunt dintre foştii Martori sau alţii. În timpul vieţii de fiecare zi ne întâlnim cu o mare varietate de oameni şi, de-a lungul unei perioade de timp putem găsi cel puţin câteva persoane ale căror asociere este sănătoasă şi ziditoare. Ne întâlnim mai mulţi pentru discuţii biblice şi, deşi grupul nostru este destul de micuţ, avem satisfacţii pe seama lui. Evident că există anumite foloase pe seama trecuturilor similare, însă nu pare ca acesta să fie un ţel major. Pe mine personal nu mă interesează să mă afiliez cu vreun grup religios. Unii au afirmat că majoritatea confesiunilor au mai multe în comun decât punctele în care se află în dezacord, ceea ce nu e lipsit de adevăr. Totuşi ei preferă să rămână confesiuni separate, iar afilierea cu ele are cel puţin un anumit efect de dezbinare, întrucât cel care aderă la ele trebuie să susţină şi să favorizeze creşterea şi învăţăturile distinctive ale confesiunii respective.

Într-o scrisoare recentă din Canada, un frate scrie:

Am început să depun mărturie informală oamenilor care au întrebări biblice sau când observ că am un moment oportun să depun mărturie. Ofer o discuţie liberă pe marginea Bibliei, tema sa în legătura cu Isus şi Regatul, principalele părţi şi modul de a o studia şi de a trage foloase personale din ea. Fără obligaţii, fără religie, doar o discuţie din Biblie. Nu mă asociez cu niciun grup şi, serios, nici nu simt nevoia să o fac. De asemenea, nici nu ofer opinii personale în cazurile în care Scripturile nu prezintă lucrurile cu claritate sau lasă la decizia conştiinţei. Totuşi, simt nevoia de a-i lăsa pe oameni să ştie că Biblia indică singurul mod de viaţă şi că libertatea, adevărata libertate, vine prin faptul de a-l cunoaşte pe Isus Cristos. Ocazional mă văd spunând lucruri care trebuie verificate pentru o înţelegere corectă, însă cred că cunosc lucrurile de bază pentru a-i ajuta pe alţii să tragă foloase din studiul personal al Bibliei. Durează destul mult să ieşi din pădure şi uneori mă întreb dacă e posibil să elimini complet orice influenţă Watch Tower. După ce a reprezentat o parte a vieţii tale de adult atâta timp, îţi dai seama că încă gândeşti într-un anume fel şi că e o gândire învăţată şi nu una dedusă logic. Sunt unele lucruri pe care ai vrea cu siguranţă să le păstrezi, însă programarea lor te împiedică mai des decât ai dori să crezi.

Nu ştiu dacă ai citit continuarea cărţii Criza (Conflictul) conştiinţei, cartea intitulată În căutarea libertăţii creştine. Vei găsi multe din întrebări analizate acolo.

Sper că o duci bine şi doresc să ai parte de îndrumarea, mângâierea şi puterea lui Dumnezeu, în timp ce te confrunţi cu problemele vieţii.

Cu sinceritate,

Ray





duminică, 25 noiembrie 2012

Cum să studiem Biblia, Sfintele Scripturi?

      Testul Final (Apologetică)
Un blog biblic, creștin depre:
- credința și creștinismul vechi (versus cel modern)
- istoria bisericii creștine 
- evoluția dogmatică în creștinătate
- despre diferențele din manuscrisele biblice vechi
 Am deschis în 25 noiembrie 2012 acest blog numit ”În Așteptarea Testului Final”, rebotezat ca Testul Final (Apologetică), pentru a pune aici publicului interesat file din rezultatul cercetărilor mele, în ce privește credința și creștinismul vechi, istoria bisericii creștine și a evoluției dogmatice, precum și despre diferențele din manuscrisele biblice vechi. (2025)

Apostolul Pavel ne îndeamnă să ne cercetăm, dacă suntem în credinţă (2Corinteni 13:5). Cum putem face asta? Studiind Biblia cu sârguinţă şi cu rugăciune, căutând răspunsuri adevărate la întrebările ce ne frământă.

Trebuie să fim conştienţi că marele obstacol, uneori ce pare de netrecut ce stă în faţa adevărului este răutatea, o formă aspră a păcatului. Suntem avertizaţi de un înger sfânt al lui Dumnezeu, că cei răi nu vor înţelege adevărul (Daniel 12:10). Poți fi credincios, dar rău. Biblia arată clar că fără iubire, suntem NIMICURI (1Corintenin 13).

Aşadar, primul lucru ce trebuie făcut înaintea unui studiu ce se vrea serios şi temeinic, este să ne curăţim de orice răutate și să fim iubitori de oameni, căci semnul de identificare al creștinilor este iubirea. 
Ioan 13:34 Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii! Aşa cum v-am iubit Eu, tot aşa să vă iubiţi şi voi unii pe alţii. 35 Prin aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii pentru alţii.
Mai mult chiar, dacă ştim că am făcut un păcat sau mai multe, să ne pară rău că am făcut acel păcat, să mărturisim păcatul, prin rugăciune şi să promitem lui Dumnezeu, în numele Domnului şi Mântuitorului nostru Isus Christos, că suntem hotărâţi să nu mai facem altele, ci suntem ferm decişi să luptăm împotriva păcatului de orice fel.

Deasemenea, este foarte important să nu uităm să ne rugăm şi pentru păcatele neştiute. Dacă vom face acest lucru putem să ne aşezăm la un studiu Biblic, dar nu oricum, ci cerând îndrumare şi înţelepciune de la Dumnezeu, prin rugăciune şi în numele Domnului nostru Isus, Fiul său. 
 
În Sfânta Scriptură avem patru "dacă" de o mare importanţă pentru un studiu Biblic:

Proverbele 2:1-15

"Fiul meu, (1)dacă vei primi cuvintele mele şi vei păstra cu tine învăţăturile mele, (2)dacă vei lua aminte la înţelepciune şi (3)dacă-ţi vei pleca inima la pricepere, (4)dacă o vei căuta ca argintul şi vei umbla după ea ca după o comoară ascunsă, atunci vei înţelege frica de Domnul (Yehowah în textul ebraic) şi vei găsi cunoştinţa lui Dumnezeu. Căci Domnul (Yehowah în textul ebraic) dă înţelepciune; din gura lui iese cunoştinţă şi pricepere. El dă adevărată înţelepciune celor drepţi, el este un scut celor ce umblă cu dreptate. Ocroteşte cărările judecăţii drepte, păzind calea sfinţilor lui. Atunci vei deosebi bine dreptatea, judecata dreaptă, nepărtinirea, orice cale bună. Căci înţelepciunea va veni în inima ta şi cunoştinţa va fi desfătarea sufletului tău; chibzuinţa va veghea asupra ta, priceperea te va păzi, ca să te scape de calea cea rea, de omul care ţine cuvântări stricate, de cei ce părăsesc cărările dreptăţii, ca să umble pe drumuri întunecoase, care se bucură să facă răul şi îşi pun plăcerea în răutate, care umblă pe cărări strâmbe şi apucă pe drumuri sucite." 
 
La anumite studii biblice, se ridica diferite interpretari. Cum să acceptăm sau nu anumite idei ce se ridică de către unii sau alţii?

Prin premize simple putem desluşi idei mai complicate, adică un verset simplu explică pe unul mai dificil în înţeles. De exemplu, să luăm un caz, cazul aşazisei duble naturi a Domnului Isus. Se spune că el a avut o dublă natură, atât cât a fost pe pământ. Însă Biblia spune tocmai contrariul, că atât timp cât a fost pe pământ a fost doar de o singură natură, de natură umană. Biblia spune clar că atunci când a venit jos din cer (Ioan 3:13), el s-a dezbrăcat de natura glorioasă pe care o avea alături de Tatăl în acel loc splendid (Ioan 17:5), făcându-se asemenea oamenilor.

1. Termenii trebuie interpretaţi întotdeauna contextual, adică în limitele contextului imediat. Cazul nostru: "Să aveţi în voi gândul acesta care era şi în Christos Isus: El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci s-a dezbrăcat pe sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-se asemenea oamenilor." Filipeni 2:5-7. Întrebare la context: Cum putea Domnul Isus să rămână îmbrăcat cu prima sa natură, descrisă ca fiind în chipul lui Dumnezeu, peste care să îmbrace natura umană, dacă el s-a dezbrăcat de ea, tocmai ca să ia o altă natură, natura Adamică, adică cea a primului om? Cu două naturi - cerească şi pământească - ar fi fost mai degrabă un supermen, semi-zeu, un supraom, decât unul asemănător oamenilor în toate, cu excepţia firii păcătoase.

Evrei 4:15. Căci n-avem un Mare Preot care să n-aibă milă de slăbiciunile noastre, ci Unul care în toate lucrurile a fost ispitit ca şi noi, dar fără păcat.

Ca un scurt răspuns la întrebare, putem spune că Domnul Isus Christos, înainte de a se naşte ca fiinţă umană, avea "chipul" lui Dumnezeu, la fel cum Set era "chipul şi asemănarea" lui Adam (Geneza 5:3, Evrei 1:3). El a existat în cer sub un alt nume, fiind "duh", ca şi Tatăl său ceresc: "Dumnezeu este duh" Ioan 4:24.

Ce este un duh? Un duh este o fiinţă cerească, care în primul rând nu este compusă din carne şi sânge, dar se poate schimba în forma carnală şi tocmai asta s-a produs la prima venire a lui Isus, Domnul nostru. Din trup duhovnicesc s-a făcut un nucleu de trup carnal, implantându-se prin puterea lui Dumnezeu în ovulul unei fecioare, cu numele de Maria, unde s-a hrănit şi s-a dezvoltat prin toate fazele, născându-se firesc ca toţi oamenii, şi fiind asemănător oamenilor în toate, cu excepţia păcatului. Asta numeşte Biblia "dezbrăcare", care a fost urmată de "întrupare": "Şi Cuvântul a devenit carne ("sarx" în greacă)" Ioan 1:14. "Soma" înseamnă trup, însă autorul textului grec explică şi felul trupului care a fost luat, adică trup de carne (sarx), ca să nu existe nici un dubiu, deoarece gruparea docetă a creştinilor gnostici din secolul I (o ramură eretică), predica contrariul, că Christosul nu a venit în trup carnal, ci ca spirit, şi acest spirit a conlucrat cu un rabin evreu, pe nume Isus, pe care l-a părăsit când acesta a fost răstignit.

2. Termenii trebuie interpretaţi întotdeauna comparativ, adică în lumina altor versete: Cazul nostru: "Şi Cuvântul a devenit carne (în greacă) şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava Singurului născut din Tatăl." (Ioan 1:14)

Confirmă aici Biblia această dezbrăcare din natura de duh şi îmbrăcarea naturii carnale? Cu siguranţă. Prima dată s-a dezbrăcat de natura cerească, ca să se poată îmbrăca cu natura umană, asta numim încarnare.

3. Termenii trebuie interpretaţi întotdeauna condiţional, adică, luând în considerare orice condiţii expuse în Biblie, ce ar încadra termenii în anumite limite. CAZUL NOSTRU RIDICĂ O ÎNTREBARE DEOSEBIT DE IMPORTANTĂ: Ar fi putut coabita aceste două naturi împreună? Nu, fiindcă iată ce ni se scrie: "un duh nu are carne şi oase, cum vedeţi că am eu" Luca 24:39.

Evrei 2:17. "Prin urmare, a trebuit să Se asemene fraţilor Săi în toate lucrurile, ca să poată fi, în ce priveşte legăturile cu Dumnezeu, un Mare Preot milos şi vrednic de încredere, ca să facă ispăşire pentru păcatele norodului.
18. Şi, prin faptul că El însuşi a fost ispitit în ceea ce a suferit, poate să vină în ajutorul celor ce sunt ispitiţi." 
 
Având două naturi, nu s-ar fi asemănat fraţilor săi în toate, ci ar fi fost pe o treaptă superioară lor.

Aşadar Domnul Isus a fost cu desăvârşire om, numai şi numai de natură umană, evident aici pe pământ. Miracolele pe care le făcea nu le făcea din cauza primei naturi, ci din cauză că avea putere miraculoasă de la Dumnezeu, ca profeţii care au făcut miracole înaintea lui. Era necesar ca profeţii să aibă două naturi pentru a putea face asta? Evident că nu. În timpul când făceau miracole, erau la fel de umani, ca şi înainte. Oameni pur şi simplu.

Totuşi, cum de au ajuns unii la părerea dublei naturi? Daniel 12:10 spune motivul "cei răi nu vor înţelege". Aşadar, să nu uităm nici o clipă că uşa înţelegerii adevărurilor este schimbarea mentalităţii noastre. Să ne fie clar: Nu vom înţelege adevărul dacă vom rămâne răi.

Iată o mostră din răutatea celor răi, făuritorii de învăţături şi datini omeneşti (nebiblice):

„Ar fi fost de asteptat ca Crestinismul sa nu apara in nici o alta ipostaza intr-o mai mare maeiestuozitate impunatoare, ca la Sinoadele Ecumenice, intruniri care se presupune ca strang din toate colturile lumii cei mai eminenti prelati si cei mai distinsi clerici; ca o piosenie elevata si senina vor fi guvernat lucrarile lor, si ca o profunda si impartiala cercetare va fi epuizat orice subiect in dezbatere; ca patimile omenesti si interesele meschine vor fi stat rusinate si umile in fata maretei adunari; ca simplu, simtul propriei lor demnitatii, sau macar dorinta de a lasa fratilor lor intru credinta o buna impresie prin solemnitatea si seriozitatea credintei lor, va fi exclus totalmente toate excesele de comportament si limbaj; Istoria insa, ne arata melancolic exact inversul. Nicaieri nu este Crestinismul mai putin atractiv, si daca tinem seama de tonul si caracterul obisnuit al lucrarilor, mai lipsit de autoritate decat in Sinoadele Ecumenice ale Bisericii. In general, acestea se prezinta sub forma unei ciocnirii feroce a doua fractiuni rivale, din care nici una nu cedeaza dar care amandoua marturisesc impotriva propriei convingeri si credinte. Intriga, nedreptatea, violenta, liberul arbitru, decizia impusa dar nu consimtita, hotararile luate cu forta, acea forta a unei majoritati turbulente si zgomotoase, deciziile luate pe baza ovatiilor salbatice mai degraba decat pe baza cercetarii sobre, demisiile de la bunul simt si comportamentul civilizat, scad onoarea si neaga ratiunea de a fi, a cel putin ultimelor Sinoade.”
Henry Hart Milman - Istoria Creştinătăţii Latine 
 
Dumnezeu să vă binecuvânteze prin adevărul său! În numele şi prin meritele Domnului şi Mântuitorului nostru Isus Christos, Amin!