O concluzie biblică, analizând versetele în cauză, în raport contextual. Un verset poate deschide mai bine înțelesul altui verset, completând un amănunt pe care un verset nu îl are. E un fel de "puzzle biblic".
Domnul Yeșhua a spus ca va sta trei zile si trei nopti in ”inima” pământului, adică mormânt:
Domnul Yeșhua a spus ca va sta trei zile si trei nopti in ”inima” pământului, adică mormânt:
"va sta trei zile şi trei nopţi în inima pământului" (Matei 12:40).
Marcu confirma si el "ei îl vor omorî şi... după trei zile va învia" (Marc. 9:31).
Asa au inteles si inamicii: "Dupa trei zile voi invia" (Matei 27:63)
Stim sigur că ziua de inainte de inviere, a fost o zi de sabat saptamanal, conform cu versetul din Matei 28:1. Yeșhua era deja înviat în zorii zilei.
Calculand inapoi zilele in care a stat in mormant, avem:
Calculand inapoi zilele in care a stat in mormant, avem:
în timpul zilei
- sambata ziua (toată ziua a treia)
- vineri ziua (toată ziua a doua)
- joi ziua (toată ziua intai)
Dar care au fost nopțile în care a stat în mormânt?
- sambata ziua (toată ziua a treia)
- vineri ziua (toată ziua a doua)
- joi ziua (toată ziua intai)
Dar care au fost nopțile în care a stat în mormânt?
Dacă ar fi murit vineri, nopțile ar fi:
- prima noapte vineri spre sâmbătă
- a doua noapte sâmbătă spre duminică
- a treia noapte nu ar exista, fiindcă duminică în zori mormântul era deja gol
Dacă ar fi murit joi, nopțile ar fi:
- prima noapte joi spre vineri
- a doua noapte vineri spre sâmbătă
- a treia noapte ar fi sâmbătă spre duminică
Iată de ce unii cred că a murit joi, însă în acest caz nu există trei zile, doar două: vineri și sâmbătă. Ziua de joi nu o putem pune, deoarece el a fost pus în mormânt abia seara - după textul grec, iar duminica nu o putem pune, pentru că în zori era deja înviat.
Cel mai plauzibil ar fi aceste nopți:
- prima noapte miercuri spre joi
- a doua noapte joi spre vineri
- a treia noapte vineri spre sâmbătă
În acest caz învierea s-a produs în noaptea de sâmbătă spre duminică. Ziua de miercuri nu o putem pune ca zi, deoarece a fost înmormântat seara, dar nici duminica:
Matei 27:57 Iar facandu-se seara, a venit un om bogat din Arimateea, cu numele Iosif, care si el era un ucenic al lui Iisus. (Biblia Ortodoxă redaă fidel textul grec de aici, că era seară și nu spre seară)
Matei 28:1 ... cand se lumina de ziua intai (Duminica), au venit Maria Magdalena si cealalta Marie, ca sa vada mormantul.
Deoarece la evrei sabatul începe vineri seara, se considera aparținând perioadei zilei sabatului și astfel tot sabatul se termina în seara zilei de sabat. Așadar sabatul înceta la începutul nopții de sâmbătă spre duminică, această perioadă întrând în calcul ca perioada primei zile a săptămânii.
Stim sigur ca Fiul lui Dumnezeu a murit intr-o dupa masa, pe la ora 9, adica ora 15 dupa calculul de acum (Matei 27:46-50). Pana l-au dat jos, pana s-a dus Iosif sa ceara trupul de la Pilat, până a putut intra la guvernator și au vorbit, până s-a întors înapoi la Golgota era deja "seara" (Matei 27:57,58), pana ce l-a infasurat in panza curata de in si pana l-au dus si l-au pus in mormant s-a facut noapte.
Calculand inainte noptile, sincronizandu-le cu cele trei zile, avem:
miercuri spre joi prima noapte în mormânt
joi spre vineri a doua noapte în mormânt
vineri spre sâmbătă a treia noapte în mormânt
Deci "Mielul lui Dumnezeu", adica Salvatorul nostru randuit de Tatal ceresc, a fost sacrificat intro zi de miercuri dupa masa, pe la ora 15, dar a ajuns in mormânt abia miercuri noaptea, din cauza lucrurilor prezentate mai sus. Deci acele trei ore in care a fost neângropat nu se pot pune ca prima zi în mormânt (timp de zi cu lumină).
Alte indicii
miercuri spre joi prima noapte în mormânt
joi spre vineri a doua noapte în mormânt
vineri spre sâmbătă a treia noapte în mormânt
Deci "Mielul lui Dumnezeu", adica Salvatorul nostru randuit de Tatal ceresc, a fost sacrificat intro zi de miercuri dupa masa, pe la ora 15, dar a ajuns in mormânt abia miercuri noaptea, din cauza lucrurilor prezentate mai sus. Deci acele trei ore in care a fost neângropat nu se pot pune ca prima zi în mormânt (timp de zi cu lumină).
Alte indicii
Mai stim ca in "A doua zi, care vine după ziua pregătirii (și aici se referă la pregătirea paștelui)" (Matei 27:62) preotii cei mai de seama si fariseii s-au dus la Pilat sa ceara paza. Dacă ar fi fost sabatul de după ziua de vineri, nu s-ar fi dus in sabatul saptamanal suta la suta, deoarece au facut din sabat un idol si asemenea lucru ar fi fost o incalcare a propriei lor traditii. Acum, daca Domnul Yeșhua ar fi murit intr-o zi de vineri, asemenea lucru nu l-ar fi putut face. Prin urmare, ziua care urma zilei rastignirii, nu a fost un sabat saptamanal. Repet, altfel era sabat saptamanal si acuzatorii Domnului Yeșhua, nu s-ar fi dus intr-o zi de sabat saptamanal la guvernatorul Pilat.
Apoi mai stim ca femeile credincioase care l-au urmat pe Domnul Yeșhua, au pregatit miresme dupa ziua de sabat.
"Şi, după ce a trecut sabatul (cel mare), Maria din Magdala, şi Maria, mama lui Iacov, şi Salome au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă." (Marcu 16:1).
Acest sabat pomenit de evanghelistul Marcu era acel "sabat mare", mentionat de apostolul Ioan. Era un sabat ceremonial, de sarbatoare (praznic) si nu sabatul zilei de odihna.
"De frică să nu rămână trupurile pe cruce în timpul sabatului (cel mare) - căci era ziua pregătirii, şi ziua aceea de sabat era o zi mare - iudeii au rugat pe Pilat să zdrobească fluierele picioarelor celor răstigniţi şi să fie luaţi de pe cruce." (Ioan 19:31).
Așadar, dacă ziua răstignirii ar fi o zi de vineri, nu se putea face o vizită "de lucru" la guvernatorul Pilat, pentru ai cere o straja la mormântul Domnului Yeșhua și nici femeile credincioase nu ar fi putut cumpăra și pregăti mirul de ungere pentru trupul său.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.